herstelgericht werken2Vorige week schreef ik een blog over dader en slachtofferdynamiek( klik Hier). Janet Mulder van First Steps (www.first-step.nl) reageerde daar onmiddellijk op vanuit het perspectief van Herstelrecht. Ik heb haar daarom gevraagd om voor deze week het blog te schrijven. Hoe actueel het is blijkt maar weer uit afgelopen week. Wederom een leerkracht met een gekneusde kaak door toedoen van een ouder en een leerling die zijn leerkracht flink had geslagen. En wat dan?

Peter

Ik herinner me nog het moment dat een collega mij vertelde dat een leerling bij ons op school geschorst werd. Ze vertelde me dat die leerling, ik noem hem voor het gemak even Peter, haar bedreigd had met een neppistool. Nu denk je misschien ‘nou en’. Voor mijn collega was het niet ‘nou en’. Ze voelde zich bedreigd, was geschrokken en bang. Echt bang kan ik je vertellen. 

Toen ik haar de vraag stelde wat ze dacht op het moment dat het gebeurde vertelde ze dat het haar deed denken aan 5 jaar geleden. Toen ze door een leerling met een echt pistool bedreigd was. Even waande ze zich terug in dezelfde situatie.
De volgende dag hoorde ik van mijn collega dat Peter geschorst was. Ik heb hem niet meer op school gezien. Hij is naar een andere school gegaan, 3 dorpen verderop. Leerlingen van mij kwamen Peter nog wel tegen in het dorp, dan scholden ze hem uit. Hij hoorde er niet meer bij…

 

Straffen of herstellen
Aan dit verhaal moest ik denken toen ik de afgelopen week 2x las dat een ontevreden ouder een leerkracht te lijf is gegaan. Eerst in Zwolle en gisteren in Den Haag. Er speelden allerlei vragen door mijn hoofd. Wat is er precies gebeurd waardoor de ouder de leerkracht naar de keel gegrepen heeft? Hoe is het met de leerkracht? Hoe is het met het kind van de ontevreden ouder? Hoe is het met de andere kinderen? Hoe is het met de overige leerkrachten van de school? Wat zal er nu gebeuren?

Ik las ergens op een weblog over de zaak in Zwolle ‘toch geen taakstraf’? En ‘geef deze vrouw een fikse straf’. Weer iemand anders nam het voor de moeder op. Tja, wat is nu wijsheid in deze. Justitie legt de moeder in ieder geval poging tot zware mishandeling ten laste. Ook mag ze de komende 30 dagen niet in school en op het schoolplein komen. Moeder doet aangifte van mishandeling tegen de juf omdat haar dochter een gekneusde arm had omdat ze niet wilde luisteren. Wie ‘verdient’ er hier straf? Welke straf is de juiste? Of zou je ook kunnen kiezen voor herstellen van de aangebrachte schade? Insluiten in plaats van uitsluiten?

Een verhaal heeft altijd twee kanten. Het gaat er niet zo zeer om wie er gelijk heeft. Wel gaat het er om wat er nodig is om de geleden schade te herstellen. Zowel materieel als immaterieel. Herstelrecht is een manier om om te gaan met conflicten en grensoverschrijdend gedrag. Het gaat over insluiten van iedereen, ook al heb je iets gedaan wat niet door de beugel kan. Herstelrecht zegt ‘iedereen hoort erbij, wat ga jij doen om de schade die je aangebracht hebt te herstellen zodat jij je plek in de groep weer in kunt nemen’. Bij een conflict worden alle partijen die betrokken en geschrokken zijn met elkaar in gesprek gebracht aan de hand van de volgende vragen:

  1. Wat gebeurde er precies?herstelgericht werken
  2. Wat dacht je op dat moment?
  3. Wat vind je er nu van?
  4. Wie zijn er benadeeld? Hoe?
  5. Wat is het ergste voor jou?
  6. Wat is nodig om de schade te herstellen?
  7. Hoe ga je dat herstellen?

 

De herstelrechtcoördinator vraagt alle betrokken, leerkracht(en), ouder(s), leerling(en), directie, in de kring en leidt dan zo’n gesprek aan de hand van bovenstaande vragen. Zo’n gesprek zorgt er voor dat naast de straf van justitie iedereen ook daadwerkelijk weer verder kan. Dat er geen open eindjes blijven liggen, waar de kiem kan liggen voor een nog groter conflict in de toekomst. Dat iedereen verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen gedrag en leert van het conflict.

Peter
Hoe fijn zou het zijn geweest dat ik Peter zo’n herstelgesprek aangeboden had, zodat Peter in het dorp zijn oud schoolgenoten weer onder ogen kon komen, ook al zat hij nu op een andere school. Hoe fijn zou het zijn geweest als mijn collega aan Peter had kunnen vertellen hoe erg ze zich bedreigd had gevoeld omdat ze 5 jaar eerder met een echt pistool bedreigd was geweest. Hoe fijn zou het zijn geweest dat de klasgenoten van Peter hadden kunnen zeggen hoe geschrokken ze waren en dat ze het niet leuk vonden dat hij van school moest. Hoe fijn zou het geweest zijn dat andere docenten hadden kunnen zeggen dat ze zich onveilig gevoeld hadden in hun eigen school.

Meer informatie over Herstelrecht kun je vinden op http://www.herstelrechtinhetonderwijs.nl/

Als je dit blog waardeert wil je dit dan delen met jouw netwerk zodat ook collega leerkrachten, intern begeleiders , directeuren kennis kunnen maken met Klasse(n)Kracht! Wil je meehelpen mijn Facebookpagina zichtbaarder te maken, laat dat een like achter. Dank je wel!

een verschillige groet,

Janet en Jelly

 

 

2018-02-10T07:37:09+00:00

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten