“De diepst menselijke behoefte is de behoefte om gewaardeerd te worden”                                          

 William James (Amerikaanse psycholoog 1842 -1910)

 

Het gebrek aan waardering blijkt inmiddels de nummer 1(!) reden te zijn waarom werknemers ontslag nemen, vrijwilligers stoppen met hun belangrijke bijdrage aan onze maatschappij en (privé) relaties stuk lopen; lees ik op de website van nationale complimentendag.nl.

OEF! Ik wist dat gewaardeerd worden voor ons mensen zeer belangrijk is, maar dat het zóóó belangrijk is… Ik heb al vaker geschreven dat voor kinderen (en collega’s) het geven van complimenten enorm belangrijk is en daarom grijp ik de nationale complimentendag aan om jullie uit te nodigen niet alleen 1 maart, maar de komende week hier bij stil te staan en vooral te kijken wat er gebeurd als je regie voert op complimenten geven.

Ben jij een leerkracht die makkelijk complimenten geeft? Of vind jij gewenst gedrag gewoon en niet iets om een compliment over te geven? Hoevaak geef jij complimenten? En zorg jij er voor dat alle kinderen complimenten krijgen?

Complimenten:

complimentenIeder mens, kind heeft behoefte aan persoonlijke waardering. Een gemeend compliment doet iets met je en het draagt bij tot een beter gevoel over je zelf. Sommige mensen, kinderen, worden graag bevestigd in alles wat ze doen. Een regelmatig compliment geeft hen de nodige zekerheid, bevestiging om daarmee verder te gaan. Voor anderen kan dat anders zijn, maar waarderen het wel als ze van je horen dat je iets extra’s hebben gedaan.

Complimenten zorgen ook voor een betere sfeer in de klas en helpen leerkracht en leerlingen om het positieve gedrag centraal te plaatsen. Wanneer leerkrachten en kinderen bewust gaan kijken op welke punten zij een medeleerling een compliment kunnen geven, ontdekken ze vaak dat er veel dingen zijn die goed gaan. Hierdoor overheerst het ongewenste gedrag minder en hebben leerkrachten minder het gevoel steeds te moeten mopperen.

Mijn dochter stuurde me dit toe: Iets voor je blog mam?

https://youtu.be/nwAYpLVyeFU/youtube]

https://www.youtube.com/watch?v=nwAYpLVyeFU

 

iets om de kinderen te laten zien?

Vijf tips voor deze week (en al die weken die nog komen gaan, met mijn favoriet op nr 1! En kijk eens wat het effect is op de groepssfeer en laat het mij vooral weten!

 

  1. De geheime vriend (uit: Aan de slag met Groepsvorming)

Laat de leerlingen hun naam op een lootje schrijven. Stop ze in een pot. Alle kinderen trekken een kaartje met daarop een naam van een klasgenoot. Zij moeten deze week extra aardig zijn voor deze leerling. Aan het eind van de week moeten de kinderen raden wie volgens hen hun ‘vriend’ van de week was.

Maar als 1 iemand aardig is tegen een ander, is het zo geraden. Bespreek dit met de klas en verzamel ideëen hoe dit te voorkomen. Je zult merken dat kinderen aardig gaan zijn naar meerdere kinderen. Zodat het moeilijker wordt om te raden wie de geheime vriend is. Effect op de groep?

  1. Happy Fish!

Geef kinderen allemaal een blad met blije visjes (www.klassenkracht/downloads.nl). Elk kind krijgt bijvoorbeeld 2 of drie namen van klasgenoten waar ze in die week de visjes aan geven. Op de achterkant van het visje schrijven ze dan een welgmeend compliment aan deze leerling. Aan het eind van de week vertelt iedereen zijn complimenten aan elkaar. Jij doet natuurlijk mee; maar geeft ze aan alle kinderen!

  1. Ik waardeer…

Variant op 2: laat kinderen mooie posters voor elkaar maken waarin ze opschrijven wat ze in de ander waarderen.

ik waardeer

 

  1. De complimentensleutel

Wie heeft de complimentensleutel in het laatje……
Elke dag ligt de complimentensleutel bij iemand in zijn/haar laatje verstopt. Dit is geheim!!

Het kind met de complimentensleutel geeft de hele dag complimenten aan andere kinderen. Het valt natuurlijk op als alleen het kind met de sleutel complimenten geeft. De andere kinderen moeten dit ook doen om het spannend te maken. En zo kun je iemand laten denken dat jij de sleutel hebt.
Aan het einde van de dag moet de klas raden wie de complimentensleutel heeft. Het kind dat dit weet mag de sleutel bij iemand anders in het laatje stoppen.

  1. Eigenwaarde

Laat kinderen nadat je een tijdje met complimenten gewerkt heb zelf opschrijven wat ze leuk vinden aan zichzelf! Eigenwaarde is de basis voor zelfvertrouwen.

 eigenwaarde

 

Veel plezier!

En ik hoor graag in het commentaarveld hieronder wat je hebt gedaan en welk effect het heeft op de sfeer in de klas!

p.s de Training Klasse(n)Kracht! staat weer gepland! Klik HIER en maak gebruik van de aanbieding 4 = 3 oftewel kom met vier personen en betaal maar voor 3!

Als je mijn blog waardeert wil je dit artikel dan delen met jouw netwerk zodat ook collega leerkrachten, intern begeleiders, directeuren kennis kunnen maken met Klasse(n)Kracht!

 

Een verschillige groet,

 

Jelly Bijlsma

2018-02-10T07:37:09+00:00

2 Comments

  1. Suzette maart 1, 2015 at 13:16 - Reply

    Goed plan!
    Ik heb net ook een mooie les voorbereid met behulp van Gynzy – ook een aanrader.
    Groet van Suzette.

    • Jelly Bijlsma
      Jelly Bijlsma maart 1, 2015 at 14:39 - Reply

      Hoi Suzette,
      Je maakt me nieuwsgierig. Wat is Gynzy?
      groet Jelly

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten