klassenkracht4..Afgelopen vrijdag was ik met mijn lief naar een voorstelling van Hans Aarsman. Aarsman is fotograaf. Maar daarnaast is hij ook een soort beeldkunstenaar. Hij weet de wereld net iets anders te presenteren dan je zelf zo op het eerste oog waarneemt. Hilarisch. En het aardige is dat ik al lachend en luisterend tot de conclusie kwam dat hij een belangrijke essentie van mijn werk omschreef: Uitzoomen. Iets wat me trouwens niet altijd lukt…

Een aantal weken geleden was onze vaatwasmachine kapot gegaan. Hij was een soort van ontploft. Er viel niets meer te repareren. Dus kochten wij een nieuwe. Ik was er blij mee. Deze had nl drie lagen. Eentje extra apart voor de messen. Maar toen ik ‘s morgens de vaatwasser opentrok, kwam er een bedompte lucht uit de vaatwasser (observatie).  Ik dacht in eerste instantie, zal wel nieuwigheid zijn (mijn theorie). Maar na verloop van tijd was de stank er nog steeds, en eigenlijk nog meer dan dat. De vaat was ook dof en eigenlijk niet schoon. Verdorie. Heb ik weer. Een maandagmorgen model…

Of zou het aan het wasprogramma liggen? Alle wasprogramma’s uitgeprobeerd, er veranderde niets (Observatie   – Theorie  –  Check). Mijn lief begon te twijfelen aan het verwarmingselement. Wordt de afwas wel heet genoeg? Draait ie wel het volledige programma? Afijn, na een paar weken hadden we nog steeds een doffe, niet echt schone en stinkende vaat, hadden we al onze theorietjes gecheckt en  hebben we contact gezocht met Edwin, onze vaatwasserman. Die vroeg ons nog of we veranderd waren van afwastabletten. Nee, dat waren niet. We gebruiken al jarenlang de ‘best geteste tabletten van de Lidl’. W5 in een blauwe doos.  We hadden afgesproken dat we op vrijdagmorgen de vaat zouden draaien en dat hij dan rond het middaguur op de koffie zou komen om dat allemaal eens na te kijken.

Kom ik vrijdagmorgen beneden. Staat de doos met vaatwassentabletten op het aanrecht met een briefje erbij. “Dit zijn kalktabletten… voor de wasmachine…. ”

w5-vaatwastablettenMijn lief, die de dingen uitzoekt tot op de bodem, heeft uitgezoomd. Bleken we al wekenlang met kalktabletten onze vaat te wassen ipv afwastabletten. Zelfde doos, zelfde kleur, en volgens mij dezelfde letter en cijfercombinatie (W5).

Wat ik nu zo bijzonder (en herkenbaar vindt) is hoe zo’n proces verloopt:

 

  1. we zien iets, we doen een observatie
  2. aan de hand daarvan ontwikkelen we op basis van onze kennis en onze ervaringen een theorie over wat er gebeurd moet zijn, en
  3. op grond van die theorie doen we een voorspelling over hoe de gebeurtenis zal aflopen.

 

Eigenlijk is dit precies wat er gebeurd als kinderen negatief gedrag laten zien. We doen een observatie en aan de hand daarvan ontwikkelen we een theorie over wat er gebeurd en op basis daarvan doen we een voorspelling hoe die situatie afloopt. Een leerling reageert steeds boos op bepaalde leerlingen. Deze leerling heeft ADHD. Dit zal  dus wel komen omdat hij zijn impulsen niet kan beheersen. Elke keer als deze leerling boos wordt, spreek je hem aan op zijn gedrag. Echter…op het moment dat je uitzoomt zie je iets anders. Er gaat nl iets aan vooraf. Op het moment dat een leerling langsloopt en hem aanstoot, dan reageert hij boos.

Of de situatie dat er een ruzie is geweest en dat leerling x daarvan de schuld krijgt. Echter deze leerling was helemaal niet op school die dag. Of die ouder die ervan overtuigd is dat een leerling pest. En bij het minste geringste op de stoep staat overtuigd dat deze betreffende leerling het ‘weer’ heeft gedaan. En zo kun je vast nog wel veel meer voorbeelden bedenken.

Een mooie les van Aarsman: Bijt je niet vast in wat je denkt te zien, maar zoom regelmatig even uit en probeer het grotere geheel te blijven zien. Laat je verrassen door wat er nog meer te zien valt.

Met een verschillige groet,

Jelly.

 

2018-02-10T07:36:59+00:00

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten