JAAAAA we gaan weer beginnen! Ben je klaar voor de start? A.s maandag gaan voor de scholen in Zuid de deuren weer open. Reken maar dat zowel kinderen als leerkrachten het weer spannend vinden om samen te beginnen. Hoe ga je ze ontvangen? Hoe ga je vorm geven aan Contact en Verbinding? Vanaf het allereerste moment ben je aan het bouwen. Weet jij waar je naar toe wilt? Want als je Klasse(n)kracht kent, dan weet je:

als je niet weet waar welke haven je vaart, zijn alle winden ongunstig

 

De meeste leerkrachten hebben allerlei activiteiten voorbereid om de kennismakingsfase in te gaan. Wat veel leerkrachten vergeten is dat er nog iets anders is dat veel belangrijker is. Wat?

De missie

 

De missie of visie is het verlangen van de groep. Het is jullie kompas waar jullie als groep dit jaar op gaan varen. Dit is wat de groep graag wil met elkaar. Het gaat om vragen als:

  • Wat voor groep willen we zijn?
  • Wat vinden we belangrijk dit jaar in hoe we met elkaar omgaan?
  • Wanneer hebben we het fijn met elkaar?

Hier ga je werkvormen omheen bouwen. Dat levert veel informatie op over het verlangen van de groep. En het zal je ook een aanwijzing kunnen geven wat ze lastig vinden. Mijn ervaring met moeilijke groepen is nl dat het verlangen altijd het omgekeerde is van wat ze laten zien. Dus je weet eigenlijk ook al meteen wat ze moeilijk vinden. Vertaal de informatie in een slogan. Ook dit doe je samen met de klas. Het werkt nl alleen als de kinderen mede eigenaar zijn van dit proces. Een slogan kan zijn:

 

In groep 6 moet je zijn,

want daar is het fijn!

Iedereen hoort erbij,

pas dan zijn wij blij!

 

Zorg dat dit een kunstwerk wordt. Hang het zichtbaar in de klas. En sla het niet over! De meeste scholen beginnen met afspraken maken. Afspraken en regels zijn geen doel op zich. Het is een middel. Het staat in dienst van iets anders. Precies…de missie!

 

En dan?

Dan moet de missie vertaalt worden in afspraken. Als dit is wat we met elkaar willen bereiken. Wat zijn dan belangrijke afspraken die we met elkaar moeten maken? Ook hier laat je kinderen met elkaar nadenken over de dingen die belangrijk zijn. Dit kun je heel goed doen m.b.v. de werkvorm: de placemat ( zie ook hst 7 in het boek Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas.

Je verzamelt afspraken op een groot vel papier, geeft kinderen drie stickers en vraagt ze de sticker te plakken bij de belangrijkste afspraak. Dan komen de vier of vijf belangrijkste naar boven. Twee dingen: de afspraak altijd positief verwoorden. Dus het gaat er niet om wat we niet doen. Het gaat er om dat we focussen wat we wel doen.

 

En dan?

De basis is nu gelegd. De komende weken kun je nu de afspraken verder concretiseren.

Bijvoorbeeld: we zijn aardig voor elkaar.

  • Hoe ziet dat eruit?
  • Hoe klinkt dat?

 

Voor wie bekent is met T kaarten, maak T-kaarten bij de afspraken. Laat de kinderen zelf foto’s maken. Dit helpt kinderen om te snappen welk concreet waarneembaar gedrag er hoort bij de afspraken. En het helpt jou ook om te observeren voor welke kinderen sommige afspraken nog lastig zijn. Meestal is dat een signaal dat de vaardigheden die nodig zijn nog niet voldoende ontwikkeld zijn.

 

En dan?

Dan komt het allerbelangrijkste: Regie voeren. Dat betekent dat je veel complimenten geeft voor het gedrag dat je ziet wat past bij jullie missie en jullie afspraken. En je geeft er taal aan. Dus niet: wat goed dat je dat doet. Maar: Ik zie dat je Peter helpt met rekenen, wat fijn dat je zo behulpzaam bent! Je hebt het dus best druk!! Train jezelf in het concreet benoemen wat je ziet en koppel daar een kwaliteit aan. Je zult na een aantal weken gaan merken dat kinderen dit overnemen. Jij bent rolmodel!

Mochten er kinderen zijn die uit de bocht vliegen, spreek deze kinderen dan 1:1 aan. Als je aandacht besteed aan negatief gedrag ten overstaande van de hele groep, werk je een mechanisme in de hand wat  je absoluut niet wilt: Aandacht. Sommige kinderen zijn gewend om aandacht te krijgen via negatief gedrag. Als jij daar op reageert doen zij weer iets waar andere kinderen om moeten lachen. Je kent het wel. Loop naar ze toe en herinner ze zachtjes aan de afspraak.

Reflecteer dagelijks met de kinderen op een bepaalde regel. Hoe gaat dat? Wat gaat er al goed? Zijn er voorbeelden te noemen van kinderen die dit gedrag hebben laten zien? Zijn er nog tips voor ons? Stel dat een leerling een negatief voorbeeld noemt. Stel dan de vraag? Hoe zouden wij hem of haar kunnen helpen? Hoe doen we dat als een leerling een bepaalde som niet snapt? Focus op samen!

Over twee weken weer verder:)

Veel plezier! Geniet ervan! Maak er een mooie Start van. En o ja, hieromheen doe je natuurlijk allemaal leuke activiteiten ter kennismaking (www.klassenkracht.nl voor de gratis download). Bovenstaande is samen werken aan de norm: hoe willen we het met elkaar!

 

Zorg dat je het verschil maakt! 

En als je denkt dat dit blog ook voor  anderen interessant kan zijn? Stuur het door!!!

 

Een zeer verschillige groet,

Jelly.

 

 

2018-08-17T15:07:13+00:00

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten