De eerste weken met je nieuwe groep zit er op. De stormingsfase is in volle gang. Je hebt waarschijnlijk al goed zicht op de leerlingen die graag invloed willen hebben en de leerlingen voor wie dat minder belangrijk is. Ook heb je al zicht op leerlingen die veel en leerlinge die weinig ruimte innemen.

  • Waar beleeft jouw groep veel plezier aan?
  • Wat doen ze graag met elkaar?
  • Wat vinden ze nog moeilijk?
  • Waar zit de frustratie?

 

Oftewel: Wat zijn de kwaliteiten van jouw groep, waar schieten ze soms in door (valkuil) en wat hebben ze nog te leren?

Kwaliteiten in beeld
  • Hoe goed kan jouw groep schakelen van de ene activiteit naar de ander?
  • Als je instructie geeft wordt er dan goed geluisterd?
  • Gaan leerlingen na de instructie direct aan de slag?
  • Als de leerlingen je klas binnen komen gaan ze dan direct aan de slag of ontstaan er allerlei praatgroepjes?
  • Kunnen ze goed met elkaar buiten spelen?
  • Kunnen ze goed een probleem met elkaar oplossen?
  • Als er iemand de klas binnenkomt gaan jouw leerlingen dan gewoon lekker door of worden ze er door afgeleid?
  • Als je een samenwerkingsopdracht geeft kunnen ze dan goed met elkaar overleggen? Kan iedereen zijn inbreng leveren?

 

Wat is de hulpvraag van de groep?

Een mooie manier om je groep verder te begeleiden is de zoektocht naar de hulpvraag van de groep. Over het algemeen is dat het omgekeerde van het probleem. Stel er is veel gedoe tijdens de pauze buiten. De hulpvraag zou kunnen zijn: Help ons gezellig met elkaar te spelen. Dit bespreek je natuurlijk met de klas. Je beschrijft wat je waarneemt, zo neutraal mogelijk en vraagt wie dat herkent. Vraag ook naar de andere kant want die is er waarschijnlijk ook. Kinderen die heerlijk spelen tijdens de pauze en van gedoe geen weet hebben. Vraag vervolgens naar hoe het komt. Inventariseer zo veel mogelijk redenen en ga daarna met de klas kijken wat een goede oplossing zou zijn. Door aandacht te besteden aan het pauze spelen, zowel even ervoor als ernaar, zul je merken dat er verandering in komt. Reflectieve vragen werken hierbij best: Hoe ging het buiten spelen? Wat ging er goed? Hoe kwam dat? Wat ging er niet zo goed? Wie heeft een tip? Zorg ervoor dat dit kort en krachtig is. 

 

Herken jij deze verschillen in jouw klas?

Soms is het ‘gedoe’ een resultaat van hoe leerlingen intern ‘bedraad’ zijn. Voor de beurt praten is een voorbeeld van een hoog tempo. Geduldig wachten is nog een lastige voor deze leerling(en). Mede omdat ze er van houden het tempo erin te willen houden. Even na willen denken is een voorbeeld van een lager tempo. Precies willen weten wat de bedoeling is van een taak geeft de behoefte aan detail weerom, maar ook ‘ik wil zeker weten of dit ook de bedoeling is’.  Genoeg hebben aan grote lijnen en aldoende leren zegt meer iets over de behoefte aan weinig detail. Regelmatig even een praatje met jou willen maken zegt iets over de behoefte aan persoonlijk contact. Liever geen hand willen geven wanneer je ‘smorgen bij de deur staat zegt iets over weinig behoefte aan persoonlijk contact. Welke leerlingen vertellen jou de feiten en van welke leerlingen krijg je in geuren en kleuren een heel verhaal verteld?

 

Human Dynamics

Human Dynamics (1992) is een model dat inzicht geeft in hoe wij als mensen onderling verschillen in de wijze waarop we informatie verwerven, verwerken, communiceren en samenwerken. Kennis hebben van deze verschillen en deze verschillen benoemen en zichtbaar maken helpt kinderen om zichzelf beter te snappen maar ook om anderen beter te snappen. Iedere groep heeft zich op zijn minst wel eens gefrustreerd gevoeld door andere groepen of personen. Misschien herken je dit ook wel van jezelf. Afgelopen week gaf ik een TeamKracht tweedaagse en ook hier werd zo duidelijk hoe we soms zo graag onze kwaliteit willen leveren aan het team maar niet weten hoe daarin zichtbaar te worden omdat het tempo soms te hoog is om nog aan te kunnen haken.

De verschillen die er zijn hebben betrekking op:

  • Tempo
  • Behoefte aan detail
  • Behoefte aan persoonlijk contact
  • Gevoelens waarderen tegenover feitelijke informatie
  • De voorkeur voor een interactief, veelzijdig proces tegenover een methodisch, logisch verbonden, lineair proces

 

En waar ligt jouw voorkeur als leerkracht? Hou jij van een hoog tempo met veel wisselende interacties? Of hou jij van een gedetailleerde uitleg en zie je soms leerlingen afhaken (omdat het voor hen te lang duurt). Besteed jij regelmatig tijd aan gesprekken over gevoelens of vind je dat eerder lastig en hou jij je meer aan de feiten?

 

Een andere bril

Met behulp van bovenstaande punten kun je je leerlingen op een andere manier in beeld brengen. Op basis van de vraag: Hoe leer ik het liefst? Hoe ziet mijn ideale les eruit? Hoe ziet mijn ideale schooldag eruit?

Door deze inventarisatie te maken krijgen kinderen ook inzicht in de onderlinge verschillen. Hierdoor kun je met elkaar ook het gesprek aangaan hoe elkaar hierin te ondersteunen.

Veel plezier met de volgende fase in groepvorming. Mocht je je ervaringen willen delen, wat ik super vind om te lezen, dan heel graag hieronder in het commentaarveld. Mocht je een specifieke vraag hebben over je groep dan kan dat natuurlijk ook!

Fijne week!

Met een verschillige groet,

Jelly

 

 

 

 

2018-09-30T11:45:31+00:00

2 Comments

  1. Mildred Roskamp oktober 7, 2018 at 16:53 - Reply

    Hoi Jelly,

    Ik ben op dit moment een groep aan het begeleiden met Klasse(n)kracht. Ik ga er woensdag heen om het plan te bespreken. Wat heerlijk om jouw blogs dan als naslagwerk te gebruiken om voor mijzelf wat ideeën op te doen. Natuurlijk ga ik eerst in gesprek met de leerkrachten om te zien hoe zij hier over denken maar het is fijn om wat achter de hand te hebben.
    Groet,
    Mildred

    • Jelly Bijlsma
      Jelly Bijlsma oktober 14, 2018 at 18:40 - Reply

      Hoi Mildred!
      Dat is super om te horen. Ik dacht laatst ‘ik kan wel eens de beste blogs selecteren en daar weer een e-book van maken zodat ze als naslagwerk gebruikt kunnen worden’. Maar goed…eerst nog wat andere to-do lijstjes afwerken :). Veel plezier en succes met je traject!
      groet, Jelly.

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten