Bas smijt zijn werk op tafel en gaat op zijn stoel zitten. Hij zet dit kracht bij door zijn voeten op tafel te gooien en met zijn hakken geeft hij nog een extra roffel voor het bijkomende effect.  Gekruiste armen, gebalde vuisten onder z’n oksels, kin op z’n borst, lippen op elkaar geperst en gefronste wenkbrauwen: Bas is boos! Geen twijfel over mogelijk.

De juf vervolgt haar ronde en negeert het gedrag van Bas. De kinderen reageren er inmiddels ook niet meer op. We zitten in de 3efase van de begeleiding van de ‘moeilijke’ groep (lees dynamische groep).

Wat  ging hier aan vooraf?

De leerkracht is bezig met een les over kernkwaliteiten. Ze is net bij Bas langs geweest en heeft hem geholpen en staat nu bij een andere leerling. Bas loopt van zijn stoel naar haar toe en wil nog ergens helderheid over. De leerkracht vertelt hem rustig dat ze nu een andere leerling aan het helpen is en dat hij verder kan. Daar denkt Bas duidelijk anders over.

De leerkracht laat zich niet verleiden tot een reactie. Ze had makkelijk kunnen reageren op zijn gedrag. Maar doet het niet. Bewust kiest ze er voor om Bas even te laten. Bas doet verder ook niemand kwaad, dus dat kan ook. Hij blijft in standje boos tot het einde van de les.

Persoonlijk Meesterschap

Juf sluit de les en de dag af en zegt tegen Bas dat ze nog even met hem wil praten. Bas blijft zitten als de kinderen de klas uit gaan. Hoe gaat ze dit aanvliegen vraag ik me af. Ze gaat tegenover Bas zitten en pakt zijn voeten vast. Schudt ze met een glimlach heen en weer en vraagt “wat zijn dit?”. Ze probeert via de spontane modus contact te maken met Bas. Bas reageert er niet op. Er verandert nog niet veel aan zijn houding.

Dan kiest de leerkracht een andere route, de Structurerende modus: ze neemt de situatie door met Bas. Ze somt zo feitelijk mogen alles op wat er volgens haar gebeurd is en vraagt aan Bas of dit klopt. Bas knikt. In zijn houding verandert er nog steeds niets. Dan stelt de leerkracht een vraag vanuit de Zorgzame en de Samenwerkende modus: Wat had ik anders moeten doen Bas? En ja hoor, bingo! Bas gaat aan. Hij trekt zijn voeten van de tafel, pakt zijn werk en vertelt de juf waar hij tegen aan liep en waarom hij haar hulp nodig had. De juf luistert, vat zijn woorden samen, geeft hem complimenten voor de dingen die hij goed had gedaan en legt hem uit waarom ze hem op dat moment niet kon helpen.

De boosheid is weg. Bas kan horen wat de juf zegt. De juf kan horen wat Bas zegt. Bas voelt zich gezien, gewaardeerd en gehoord. Dat bij Bas zijn emotie thermometer zo snel omhoog gaat is geen onderwerp van gesprek. Dat hoort bij Bas.

RESPECT-aanpak

Hier zijn de pijler Persoonlijk Meesterschap en de pijler Contact en Communicatie van de RESPECT-aanpak van Klasse(n)Kracht duidelijk actief. De leerkracht is zich er van bewust hoe zij effectief kan communiceren met een boze leerling. Zij weet dat het geen zin heeft om hem nu te corrigeren op zijn gedrag of haar wil op te leggen (dominante modus). Dat gooit alleen maar olie op het vuur. Onmiddellijk ingaan op zijn behoefte is niet de oplossing voor zijn probleem (Pamperende modus) want daarmee leert Bas dat boos worden de manier is om zijn behoeften te bevredigen.

De Kracht van Samen

Ben je leerkracht of intern begeleider en wil je meer uit een groep halen? Wil je de Kracht van Samen verder uitbouwen. Dan helpen wij je graag met onze coaching en ons  trainingsaanbod. Wil je echt stevig aan de slag dan is de Post HBO Opleiding Specialist Klasse(n)Kracht misschien meer iets voor jou.  We helpen je graag!

 

met een verschillige groet,

Jelly

2019-02-10T15:21:50+00:00

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten