Blog

.
Regie voeren op groepsvorming

Regie voeren op groepsvorming

Kennis van groepsvorming en groepsvormingsfasen helpt je om te begrijpen waar een groep doorheen gaat, maar ook wat het van jou vraagt om deze fasen te begeleiden. Groepsvorming is iets van 40 schoolweken lang. Het is niet iets wat je in de eerste weken na de...

Lees meer
Ruzies oplossen met het STORM-kaartje 

Ruzies oplossen met het STORM-kaartje 

Het is even flink matten geweest op het plein. Vier jongens hebben het even helemaal met elkaar gehad. Ze zijn het praten voorbij en dus wordt er ouderwets gemept. De gemoederen zijn flink opgelopen.  Er is flink wat commotie. Ik ben op weg naar deze groep. “We gaan...

Lees meer
Veilig in de klas: Een stappenplan 

Veilig in de klas: Een stappenplan 

Stel je een drukke klas voor. Kinderen reageren veel op elkaar. Er zijn veel ruzies met elkaar, gescholden op elkaar en veel met elkaar bemoeit. Er worden discriminerende opmerkingen gemaakt. Een aantal kinderen wil liever niet meer naar school. Ze hebben hoofdpijn,...

Lees meer
Ruzies en conflicten op het plein

Ruzies en conflicten op het plein

Buiten op het schoolplein wordt er gevoetbald. Een paar fanatieke kinderen die graag willen winnen nemen het voortouw. En voor je er erg in hebt staat er een sterk team en een aanmerkelijk minder sterk team. Het verloop kun je raden. Het sterke team davert over het...

Lees meer
Heb ik een moeilijke groep?

Heb ik een moeilijke groep?

Kinderen die ongevraagd door de klas lopen. Praten tijdens je instructie. Gekke geluiden maken. Een gum door de klas gooien. Zich op de grond laten vallen. Het antwoord door de klas roepen (of schreeuwen). Niet doen wat je van ze vraagt. Anderen afleiden tijdens het...

Lees meer
Hoe overleef ik de toetsweek?!

Hoe overleef ik de toetsweek?!

“Dus, kijk nog een keer goed, je klikt op de bóvenste toets; sociaal emotioneel. De bóvenste toets klik je aan.” Ik bekrachtig mijn woorden door op het digibord de toets nog eens aan te wijzen. Klaas, kijk je ook even mee? Super, nu weet ik dat ik je aandacht heb....

Lees meer
Haantjesgedrag in de klas

Haantjesgedrag in de klas

De afgelopen 5 maanden heb je hard gewerkt aan het neerzetten van een prettige sfeer in de groep. Je hebt samen met de klas de missie bepaald, afspraken gemaakt, regie gevoerd op gedrag wat erbij hoort en je merkt dat je last hebt van haantjesgedrag in je klas. ...

Lees meer
Omgaan met uitdagend gedrag van leerlingen 

Omgaan met uitdagend gedrag van leerlingen 

Ik zag op het  sociogram dat één jongen uit de groep door alle kinderen in de klas negatief gekozen werd. Een afgewezen positie dus. Geen enkele positieve keuzes. Dat doet altijd een beetje pijn als ik dat zie.  Tijdens de observatie valt deze jongen op doordat hij...

Lees meer
De Zilveren weken

De Zilveren weken

Ben je er klaar voor? Uitgerust? Genoten van je vakantie? Gewandeld? Geskied? Geluierd? Mooie films gezien? Eindelijk dat ene boek gelezen wat je zo graag wilde? Heerlijk onder een dekentje op de bank liggen cocoonen? Ik heb ervan genoten en nog steeds 😃. De Zilveren...

Lees meer
Een bijzondere dynamiek in groep 6

Een bijzondere dynamiek in groep 6

Hier zit ik dan, midden in het hart van groep 6, omringd door een bont gezelschap van enthousiaste leerlingen. De sfeer is meestal bruisend, vol energie en vrolijkheid. Maar er is één situatie die de boel soms flink op zijn kop zet, en dit heeft alles te maken met de...

Lees meer

Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de klas

is een aanpak om het groepsvormingsproces in de klas actief te begeleiden. Het biedt een werkwijze om vanaf de voordeur regie te voeren op een sociaal, veilig en krachtig klimaat in de klas en in de school. Het is geen anti-pestprogramma, maar een groepsvormingsprogramma. Het geeft je inzicht in al die factoren die op elkaar inwerken als een groep bij elkaar komt. Of, om met Johan Cruijff te spreken: “Je gaat het pas zien als je het doorhebt”. [Bekijk hier het inkijkexemplaar]