• Home
  • Algemene Voorwaarden
  • Disclaimer
  • JBC&T
  • Site Map

logo


  • Klassenkracht
    • Aanpak
    • Samenwerking
    • Referenties
    • Download
  • TeamKracht
  • Menskracht
  • Boek
    • Recenties
  • Trainingen
    • Klassenkracht
    • Menskracht
    • Hoe hoor ik erbij?
  • Opleidingen
    • Specialist KlassenKracht
  • Blog
  • Contact
    • Adres
    • Over
facebook
linkedin
twitter


Coaching

Individuele Coaching

Ieder mens beschikt over specifieke kwaliteiten, drijfveren en verborgen talenten. Individuele Coaching is veelal gericht op het onderzoeken van die kwaliteiten, drijfveren en verborgen talenten met natuurlijk de daarbij behorende valkuilen. Wat overkomt mij steeds weer? Wat laat ik los, wat verlies ik uit het oog als ik onder stress kom te staan? Hoe houd ik de regie in handen? Wat is het effect van mijn gedrag op anderen? Hoe kan ik effectiever communiceren? Waarom raak ik bij collega x steeds zo geïrriteerd? Hoe kan ik mijn werk beter plannen en organiseren? Hoe kan ik betrokken zijn en toch mijn grenzen bewaken?

Coaching is er op gericht Persoonlijk Meesterschap te ontwikkelen en te versterken. Omdat je weinig invloed kunt uitoefenen op de ander is het veel effectiever om de blik naar binnen te richten en te onderzoeken hoe jij invloed kunt uitoefenen op de probleemsituatie. Wat kom je dan tegen? Welke emoties roepen bepaalde situaties op? Wat zit er in jouw archief? Welke ervaringen en beelden uit het verleden spelen een rol in het hier en nu? Welke overtuigingen heb je opgebouwd. Welke overtuigingen zijn stimulerend en/of belemmerend in wat jij wilt bereiken?

Het resultaat van de begeleiding is dat je je bewust wordt van jouw persoonlijkheidsdynamiek, jouw drijfveren, jouw natuurlijke behoeftes,  jouw archief. Ook word je je bewust van je valkuilen en je overtuigingen die stimulerend of belemmerend werken in wat je werkelijk wilt. Doordat je steeds beter weet wie je werkelijk bent, wat je sterke punten zijn en wat je drijfveren zijn,  ben je steeds beter in staat om invloed uit te oefenen op wat jij nodig hebt om die kwaliteiten te leveren waarover jij beschikt.

 

Coaching  ‘Lastige Klas’

Groepen doorlopen een bepaalde ontwikkeling. Deze ontwikkeling verloopt in fasen. Niet alle groepen doorlopen alle fasen. Sommige groepen blijven hangen in een fase en komen niet verder in hun ontwikkeling. Daar heb je als leerkracht last van en soms zelfs slapeloze nachten. Door dit proces actief te begeleiden help je de groep om door bepaalde ´moeilijke´ fasen heen te komen. Tijdens de Coaching leer je welke factoren van invloed zijn op het groepsdynamische proces van een klas en hoe je dit op een positieve manier kan beïnvloeden. Je snapt hoe het Onderwaterprogramma in een groep werkt en hoe je dit als leerkracht en als team kunt beïnvloeden!

Bij coaching van een ‘Lastige Klas’ maak ik gebruik van de RESPECT–aanpak. Ik observeer in de klas, werk vaak met de video, zodat we samen kunnen kijken wat er gebeurt in de klas. Wat gaat er goed en kunnen we gebruiken als aanknopingspunt om jouw leerkrachtgedrag te versterken. Samen met de intern begeleider en de directeur maken we een plan waardoor we allereerst het „gedoe” uit de klas halen, vervolgens gaan we samen met de klas en de ouders aan de slag om van een klas een groep te maken.

Resultaat van de Coaching is een groep die op een positieve manier met elkaar omgaat, waar geen ordeproblemen meer zijn en waar niet meer gepest wordt.

 

Coaching Leerkracht / Leerling(en) met Probleemgedrag

Gedrag is een vorm van communicatie. Nu hebben kinderen met probleemgedrag een geheim telefoonnummer. Bij sommige kinderen is dit nummer makkelijk te ontcijferen, terwijl het bij andere kinderen moeilijk te achterhalen is. Het nummer vinden is nodig om contact te maken.

Het kind met probleemgedrag wil ons via zijn of haar gedrag iets duidelijk maken. Het gedrag heeft dus een doel en een functie. Professionals in het onderwijs hebben de lastige taak ‘de boodschap’ achter het gedrag te ontcijferen om de juiste aanpak te bepalen zodat het ongewenste gedrag omgebogen wordt naar gewenst gedrag.

Daarnaast worden wij als professional door gedrag getriggerd, waardoor we soms op een manier reageren die ons eigenlijk niet veel verder brengt.

Kinderen met probleemgedrag of antisociaal gedrag reageren meestal niet op dezelfde manier als andere kinderen op correcties van leerkrachten. Omdat kinderen uniek zijn is er geen recept dat je kunt volgen om het gedrag om te buigen.

Bij coaching gaan we allereerst het probleem van zowel de leerling als de leerkracht in kaart te brengen, waar word je door getriggerd als leerkracht, waar wordt de leerling door getriggerd, hoe verloopt de interactie leerkracht – leerling, leerling – leerlingen, wat vertelt de gedragsfunctie analyse, wat zijn jouw kwaliteiten en wat zijn de kwaliteiten van de leerling, wat is de onderliggende  behoefte van het kind; oftewel wat is de hulpvraag die de leerling ons stelt door middel van dit gedrag?

Resultaat van de coaching is inzicht in het probleem, overzicht t.a.v. de factoren die een rol spelen bij het gedragsprobleem en handelingsbekwaamheid in het omgaan met het probleemgedrag.

Voor verder informatie kun je contact met mij opnemen via het contactformulier

 

Zorg dat je het Verschil maakt!

KlassenKracht

Klassenkracht recenties

Groepsvorming – 108 Werkvormen

108 werkvormen
Ontvang mijn GRATIS ebook
Aan de slag met groepsvorming!

108 werkvormen om van klas een TOP-Groep te maken

Klik hier voor jouw GRATIS exemplaar

Klasse(n)kracht: met RESPECT voor de klas

Klasse(n)kracht: met RESPECT voor de klas

In 7 stappen naar een Veilig en Sociaal groepsklimaat

Klik hier om te bestellen
Klik hier voor het inkijk exemplaar

Like Klasse(n)Kracht


Populaire Tags

autisme Buitengesloten Complimenten Conflicthantering de bedoeling E Erbij Horen geluk groepsmissie Groepsvorming Herstelrecht Kwaliteiten Onderwaterprogramma Pedagogisch Klimaat Pesten Script Sociale vaardigheden Supervisie talenten Talent ontwikkeling Valkuilgedrag Veiligheid Verbinden zingeving

Referenties

In oktober heb ik de training Menskracht gevolg bij Jelly. Door haar kennis, coachende manier van werken en alle ruimte te geven voor je eigen ontwikkeling zijn deze twee dagen echt een feestje geweest.

Mildred RoskampIntern begeleider, VVE coach, SVIB-er

Wat een fantastisch boek! Ik heb het in een keer uitgelezen en weet zeker dat ik er nog regelmatig in terug zal bladeren. Ik ga het ook zeker bij mijn collega’s aanprijzen. Dit boek zou iedere leerkracht moeten lezen. Bij veel voorbeelden kreeg ik inderdaad plaatjes in mijn hoofd van groepen bij ons op school. En het is inderdaad de leerkracht die het verschil maakt!
Ik zou willen dat mijn eigen leerkrachten/ docenten deze inzichten gehad hadden. Dan was mijn schooltijd vast veel fijner verlopen. Ik weet helaas als geen ander hoe moeilijk, zwaar, eenzaam je schooltijd kan zijn als je buiten een groep valt en niet weet hoe je dit kunt veranderen. Wat had ik daar toen graag hulp bij gekregen…
De tijd terugdraaien kan helaas niet, maar ik realiseer me wel dat ik nu het verschil kan maken voor sommige kinderen. En daarom ga ik 2016 dan ook starten met het vervullen van een lang gekoesterde wens; het starten van een eigen praktijk voor kindercoaching.

Bianca Lelieveld, Leerkracht

Deze twee dagen MensKracht heb ik ervaren als ontdekkend, inspirerend en motiverend. Het ontdekken van mijn eigen “ik” is toch ook verrassend en vernieuwend. Deze verassingen worden, mede door de krachtige samenwerking met de medecursisten en de open houding van de cursusleidster, Jelly Bijlsma, omgezet in mooie werkpunten, leerdoelen die je meeneemt naar dag twee. 

Tijdens dag twee leer je naast het kijken naar jezelf ook te leren kijken wie, wat en waarom andere collega’s, mensen zo zijn, doen en denken. Dat is gaaf!

Rene HuisjesLeerkrachtGoejanverwelleschool

Bijzonder professioneel hoe je deze dag overzicht hield, naast linken te leggen met onderliggende beweegredenen van mij en kon inzoomen op mijn kwaliteiten. Irritaties van anderen werden niet vermeden, maar nader onder de loep genomen. Mooi vond ik hoe we even later switchten tussen ‘team – leerkracht’ naar ‘de groep – leerling’. Van enkele leerlingen onderzochten we de valkuilen bij alledaagse situaties in de klas. De aandacht werd weggehaald bij hun teveel aan kwaliteit oftewel een ‘versterkt’ gedrag, voor sommigen irritant of lastig. Hierdoor werden nu eens hun kwaliteiten in het licht gezet. Dat zijn waardevolle ontwikkelingen.

Door het eerder herkennen van een valkuil of talent bij een leerling merk ik dat ik ze beter kan helpen in hun ontwikkeling. Ik kan gerichter positieve feedback geven aan leerlingen wat een prettiger klimaat in de klas of bij één op één begeleiding geeft. Het is een werkwijze waarbij je niet op een bepaald moment klaar bent, maar steeds opnieuw moet kijken naar leerlingen. Gelukkig blijft dat belangrijk. Hierdoor krijgen kinderen beter kans om zich breder te ontwikkelen en hun talent te laten groeien. Bij de ene leerling verloopt dit vloeiender en makkelijker dan bij de andere, maar wat prettig dat juist de leerlingen bij wie dat niet vloeiend verloopt dit een mooie aanpakt is die hun recht doet.

De training ‘de Kracht van Valkuilgedrag’ vond ik een bijzondere dag.

H. Domselaar, leerkracht RKBS Bisschop Bekker

“Een feestje, een kleine twee daagse zeer leerzame vakantie!” Dit gevoel heb ik overgehouden aan de twee daagse training Menskracht! In deze twee dagen in “het Eksternest” heb ik mezelf veel beter leren kennen, ik kan nu mijn eigen kwaliteiten benoemen. Dit is iets wat ik voorheen absoluut niet kon.

Daarnaast heb ik enorm veel handvatten gekregen in mijn omgang en communicatie met collega’s, leerlingen en ouders.

Jojanneke FeenstraDocent Nederlands en vakgroepvoorzitterSG De Overlaat

Ik ken Jelly vanuit mijn perspectief als co-trainer en als deelnemer van haar trainingen. Ik ervaar haar als een vakvrouw op zowel inhoud als op de processen die zij zeer zorgvuldig volgt en bespreekbaar maakt. Zij doet dat vanuit een liefdevolle confrontatie waarbij zij steeds zichzelf als instrument inzet.

Humor, directheid, bevlogenheid, enthousiasme en de kracht om in zeer korte tijd in een volstrekt nieuwe groep veiligheid te creëren zijn haar onbetwistbare kwaliteiten!

Anneke PostmaPersoneelscoach/counselorAchterhoek VO

Inspirerend, praktisch, geweldig – helemaal blij met dit cadeautje aan me zelf! Dank voor het schrijven ervan Jelly. Petje af!…

Suzette Ubbink-Warmelink, leerkracht de Boeier

Jelly, jij bent voor mij een waardevolle partner geweest de laatste jaren, zowel voor mijn persoonlijke ontwikkeling, als mijn teamontwikkeling en voor de ontwikkeling van bepaalde groepen kinderen op mijn school. Je hebt hierbij laten zien dat je op veel niveaus een uitstekende en kundige gesprekspartner bent. Als coach voor mij als directeur en een aantal van mijn leerkrachten, als leider van een tweedaagse voor mijn team en als leider van ouderavonden met kritische ouders.

Doordat je hierbij ook iets van jezelf laat zien en voorbeelden uit je eigen leven geeft, krijgen zaken meer inhoud voor iedereen. Je integriteit en de manier waarop je feedback kan geven met behoud van relatie vind ik een bijzondere kwaliteit!

Hetty SipmanDirecteurOBS De Marlijn

Ik heb er veel waardering en bewondering voor dat jij zo breed geschoold bent en brede vakkennis hebt. Tijdens een kwetsbare periode, heb ik veel steun gehad aan jouw hulp als GZ psycholoog. Professionele vakkennis, gecombineerd met oprechte steun. Bij het hervatten van mijn werk binnen het onderwijs, kon ik jouw begeleiding/coaching goed gebruiken om hetgeen ik geleerd had ook daadwerkelijk toe te passen in de praktijk van alledag.

Daarbij is het een pré dat jij bekend bent in het onderwijs veld. Dit schooljaar begeleid jij ons team in het kader van Human Dynamics. Ook daarin zie ik jou brede know how en oprechtheid terug.

Referentie 3 maart 2015

‘Wat heb ik genoten van je boek. Ik heb het boek in twee dagen uitgelezen.
Het is mooi vormgegeven en door de bladspiegel makkelijk leesbaar. Maar waar het echt om gaat is dat de inhoudelijke opbouw zo helder in elkaar steekt.
Met de pijlers van RESPECT geef je eerst een mooie theoretisch kader waarin de verschillende publicaties/theorien in een samenhangend geheel uiteen worden gezet.
Hierdoor wordt de samenhang goed zichtbaar en voelbaar. De praktische uitwerkingen maken de aanpak concreet en voorstelbaar. ‘

T. Stöve

Copyright © 2014 - 2016 Klasse(n)Kracht
Deze site maakt gebruik van Cookies -- Created by Perfect Drive