Trainingen Hoe hoor ik erbij

Training IDTraining NaamTrainerLokatieDatumTijd
2017-0216Hoe hoor ik Erbij?Jelly BijlsmaAlmere16 februari 201709.30 -16.30
2017-0608Hoe hoor ik Erbij?Jelly BijlsmaAlmere8 juni 201709.30 -16.30

Knopen

Hoe hoor ik Erbij?

Erbij Horen is de tweede pijler in de RESPECT-aanpak. Historisch gezien zijn wij mensen voor onze overleving afhankelijk geweest van groepen. Als individu maakte je geen schijn van kans om te overleven. De mens had de groep nodig voor bescherming. Het gedrag dat wij, en de kinderen waar we mee werken, vandaag de dag vertonen in groepen is gebaseerd op deze oude oerangst.

Alles draait om erbij horen, invloed uitoefenen en aardig gevonden willen worden. Sommige kinderen hebben er veel voor over, andere kinderen distantiëren zich er van en gaan meer hun eigen gang. Veel kinderen (en volwassenen) hebben dit niet in de gaten. Ze hebben (nog) geen of weinig bewustzijn op de processen die spelen. Door kinderen te helpen zich hier bewust van te worden kunnen zij hun gedrag t.o.v. elkaar veranderen. Zonder bewustzijn voert het instinct de boventoon.

Wat gaan we doen?

Kinderen nemen een rol aan, in een groep. Meestal heeft de rol te maken met een talent waarover het kind van nature beschikt.  Dit is meestal het geval in een positieve groep. In een negatieve groep krijgen kinderen soms een rol opgelegd. Iets wat ze doen terwijl ze zich daar helemaal niet gelukkig bij voelen.

Het sociogram laat de onderlinge verhoudingen zien. Wie neemt welke plek in? Welke rollen zijn er en hoe worden die in de groep ingenomen? Welke kwaliteiten worden zichtbaar en hoe kunnen we deze inzetten om het groepsproces positief te beïnvloeden?

Sommige kwaliteiten vallen meer op dan anderen. Dominanten kinderen bijvoorbeeld vallen negatief op, we ergeren ons aan het gedrag en we kunnen het positieve achter het ‘te veel van het goede’ niet meer waarnemen. Onbedoeld en soms ongemerkt reageren we negatief op dit gedrag, we irriteren ons eraan, zonder het kind te helpen zijn kwaliteiten positief te leren inzetten.

We gaan aan de slag met talenten en kwaliteiten. Je leert om vanuit het kernkwadranten model van Daniel Ofman te kijken naar gedrag. We doen dit vanuit het perspectief van de intern/ambulant begeleider en het perspectief van de leerkracht.

Je leert kwaliteiten te onderscheiden en de relatie te zien met valkuilen, uitdagingen en allergieën.

Als een groep negatief gedrag laat zien, waarvan is dat een te veel? Wat zijn de kwaliteiten van de groep en hoe kun je daar gebruik van maken? Bij een valkuil hoort een uitdaging of zoals Luc DeWulf dat zegt een hefboomvaardigheid. Wat heeft de groep nodig om in balans te komen?

Wat voor negatief gedrag laten sommige kinderen zien?  Wat is het Valkuilgedrag? En wat is de onderliggende Kwaliteit en Talent? Hoe kun jij het zo inrichten dat de leerling zijn kwaliteit ontwikkelt in plaats van zijn schaduwzijde.  En hoe kun jij   kinderen meer bewustzijn te geven op hun onderlinge verschillen; hun kernkwaliteiten. Waarom?

Voor wie?

De training is bedoeld voor leerkrachten, intern begeleiders, ambulant begeleiders en gedrags specialisten die hun kennis rondom gedragsverandering vanuit een waarderend perspectief willen vergroten om vandaaruit regie te kunnen voeren op een positief groepsklimaat.

Wat kun je ermee?

De training ‘Hoe hoor ik Erbij’  leert je om ‘objectief’ naar gedrag te kijken. Deze manier van denken helpt je om lastige situaties te vertalen naar potentiële kansen. Vanuit dit inzicht kun je deze leerling (en daarmee de groep) begeleiden in zijn sociaal emotionele ontwikkeling. Je leert de hulpvraag van de leerling (h)erkennen en daardoor zijn of haar onderwijsbehoefte. Door deze bewustwording krijg je inzicht in het gedrag van jezelf en dat van de ander waardoor jij niet reactief maar proactief kunt blijven begeleiden.

Een voorbeeld

Een voorbeeld: Al jaren hangt om Sam een sfeer van pester heen. Kinderen zijn bang voor Sam en ouders klagen erover. Maar leerkrachten en intern begeleider krijgen hun vinger er niet achter. Door Sam gericht en in verschillende situaties te observeren, ziet de Intern begeleider wat hij doet en hoe hij het doet.

Door Sam in beeld te brengen en zijn gedrag in een kernkwadrant te plaatsen zien we dat Sam een aantal prachtige kwaliteiten en talenten heeft die hij op dit moment negatief inzet. Hij is bijvoorbeeld een Planmaker: gaat efficiënt op zijn doel af. Hij is ook een Aansteker: kan ideeën omzetten in actie en hij is een Architect: ziet kwaliteiten in anderen en maakt er gebruik van. In het negatieve zien we een jongen die kinderen voor zijn karretje spant, dominant aanwezig en zeer bepalend is wat er wel en niet gebeurd. Kinderen zijn voornamelijk bang voor hem en uit angst doen ze dingen die ze eigenlijk niet willen en waar ze zich vervelend onder voelen. Als je naar Sam kunt kijken vanuit het waarderend perspectief, zie je zijn talenten. Maar zoals vaak bij jonge kinderen zijn talenten nog geen sterke punten. Daar heeft hij wel sturing en begeleiding bij nodig. Door Sam te begeleiden en hem meer verantwoordelijkheid te geven kan hij leren zijn talenten te ontwikkelen naar sterke punten. Sam heeft hiervoor vaardigheden en ervarings situaties nodig.

Groepsdynamiek

In het voorbeeld van Sam zie je na verloop van tijd dat het gedrag verandert. Sterker nog het hele groepsdynamisch proces verandert. Omdat hij leert zijn leiderschap op een positieve manier in te zetten hoeft hij niet meer dwingend te zijn. Van een controversieel kind op het Sociogram zie je dat hij verschuift naar een gemiddeld kind. Hij wordt gewaardeerd om zijn kwaliteiten en kinderen zijn niet meer bang voor hem.

Aan het eind van de dag ga je naar huis met kennis over waarderend waarnemen en hoe kernkwadranten je kunnen helpen om de stap van ‘irriteren naar leren’ te kunnen maken.  Je hebt je eigen kwaliteitenspel en je weet hoe je de groep kunt helpen hun sterktes te ontwikkelen.

Wil je meedoen?

Meld je dan nu aan voor 1 van de beschikbare bovenstaande data.

Wil je meer weten neem dan contact met mij op via het contactformulier