artsen zonder grenzenWanneer ik thuis kom en aan het aanrecht sta te wachten op het koken van het water in de waterkoker, valt mijn oog op de voorpagina van de Volkskrant van vandaag 20 oktober 2014.

Links onderaan, 1 kolom breed en 12 regels lang. “Nieuwkomers, Probleem voor scholen” staat er in dikke letters.

Nou doet mijn vriendin iets in het onderwijs, mijn belangstelling is dus gewekt.

“Basisscholen weten zich geen raad met de stroom vluchtelingenkinderen die op hen afkomt. Ze hebben niet of nauwelijks ervaring met dit soort nieuwkomers, onder wie veel Syrische kinderen. Bovendien zijn de lesmethoden voor anderstaligen in het basisonderwijs verouderd, zeggen deskundigen”.

Wanneer ik dit lees heb ik diverse gedachtes, ik zie beelden… tsunami’s van Syrische kindertjes, verwilderd om zich heen kijkend terwijl zij hun meegenomen knuffels in een wurggreep houden om die niet kwijt te raken. Elke bodywarmer kan een bomvest zijn, elke bij school geparkeerde wagen een potentiele autobom om er voor te zorgen dat de meisjes niet naar school gaan.

Waar ik bijna om moet lachen, (of moet ik janken?), is de opmerking over het achterstallig onderhoud aan de verouderde lesmethoden.

In mijn beleving kunnen onze leerkrachten prima met deze nieuwkomers omgaan. Tuurlijk is het lastig wanneer deze de nationale taal, of waarschijnlijker het plaatselijke dialect niet spreken of begrijpen. Maar volgens mij gaat het om deze kinderen een plek te bieden waar zij in eerste instantie weer kind mogen zijn en daarna spelende wijs in hun eigen tempo zullen invoegen met behulp van de plaatselijke kinderen.

Kunnen we ons eerst eens richten op het welkom voordat de lesmethoden op de schop gaan na langdurige studies van de adviescommissies?

Beste Jellie, heeft U voor deze groep een aantal van die handige tips die U altijd in de wekelijkse blogs op de mail zet?

Ik hoop van wel!!

Met vriendelijke groet

Een bezorgde partner van….

 

2018-02-10T07:37:12+00:00

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten