sociale invloedIk zit midden in een driedaagse training van een opleiding waar ik het ondernemerschap leer. Ik mag dan wel veel expertise hebben opgebouwd rond groepsdynamica en teamwork, van ondernemerschap had ik geen kaas gegeten. Ik viel in de categorie ‘hobbyist’. Ik had van mijn hobby een bedrijf(je) gemaakt. Nu leer ik ondernemer te worden van een gaaf bedrijf! Degene die mij al wat langer volgen hebben de veranderingen vast opgemerkt in de afgelopen maanden. Om eerlijk te zijn als ik, zoals vorige week, de tweedaagse MensKracht geef en ik hoor, zie, voel wat dat mensen brengt en dat ik dat mag faciliteren, voel ik me geen ondernemer maar vooral zeer dankbaar… Maar dat is een zijpad.

Ik zit dus in een driedaagse training en gisteren hadden we het over het beïnvloeden van gedrag. Ik ben vies van manipuleren en verkooppraatjes; dus dit is mijn weekend!

Afgelopen donderdag had ik een teambijeenkomst waar het thema van groep 8 onder de jongens ‘ongemotiveerdheid’ was. En dat houdt mij bezig. Want hoe afschuwelijk is het dat je op 11 jarige leeftijd al geen zin meer hebt in onderwijs. En hoe akelig is het om aan een groep les te geven die niet gemotiveerd is. Dus tijdens de bijeenkomst gaan mijn radertjes aan het werk. Hoe kan deze leerkracht invloed uitoefenen op dit proces?

Voor dat ik verder ga een vraag aan jou: Op welk gedrag zou jij graag willen invloed willen uitoefenen in jouw klas? Wat zou je graag anders willen zien? Schrijf dat voor jezelf op en maak het zo concreet en klein mogelijk. Dus niet: ik wil dat ze meer respect hebben voor elkaar…dat is te groot…maak het concreet; ..ik wil dat leerlingen ook al verschillen ze van meningen naar elkaar blijven luisteren en doorvragen over de verschillen..

Zes principes van Cialdini om invloed uit te oefenen op gedrag

  1. Wederkerigheid. We zijn als mensen bedraad door de logica dat als iemand iets voor ons doet, we dan iets voor de ander terug willen doen. Dus geef! Geef veel aandacht aan de kinderen wiens gedrag je graag veranderd ziet. Overigens als je in je achterhoofd al bezig bent met iets terugkrijgen terwijl je iets geeft, werkt het niet. Dat voelen mensen/kinderen en daar trappen ze niet in. Geef kinderen een kadootje in de vorm van een beloning. En geef kinderen veel complimenten! Kijk maar eens wat er gebeurd als je dagelijks bewust complimenten geeft. En doe iets als de ‘geheime vriend van de week’ (zie ebook; Aan de slag met Groepsvorming). Laat kinderen de groep vertellen waar zij enthousiast over zijn, of veel over weten. Ga op zoek naar de passie in de groep.

 

  1. Commitment en Consistentie. Je bepaalt je gedrag op wat je eerder hebt gedaan. Wat wil jij dat jouw leerlingen doen? Bouw dit op in kleine stapjes waar leerlingen ‘ja’ op kunnen zeggen. Als een groep namelijk een paar keer ‘ja’ heeft gezegd, kan ze er niet meer op terugkomen. Bijvoorbeeld; ..zullen we afspreken dat we nieuwsgierig zijn naar elkaar?…en zullen we afspreken dat we naar elkaars meningen luisteren?.. Dit levert meer op dan “Tijdens de les hebben we belangstelling voor elkaar meningen”. Bouw “JA” reeksen op.Mogen we samen aan de opdracht werken? Ok jullie mogen samen aan de opdracht werken, maar wel onder een paar voorwaarden ok? Groep knikt instemmend. Jullie maken eerst als groep een mindmap van het onderwerp ok? Ieder kiest een deel van de mindmap en is daarmee verantwoordelijk voor de inhoud ok? En aan het eind presenteren jullie het aan de groep? ok?

 

  1. Sympathie. Je wilt graag iets voor iemand doen die je aardig vindt. Dit geldt ook voor kinderen. Dus sta bij de deur, begroet de leerlingen bij binnenkomst, vraag naar een wedstrijd die ze gespeeld hebben of iets anders wat ze gedaan hebben. Noem kinderen (dus) altijd bij naam! Hun eigen naam! Tegen sympathieke mensen is het veel lastiger om nee te zeggen dan tegen mensen die je niet sympathiek vindt. Ga op zoek naar hobby’s van kinderen en laat ze daar iets mee doen tijdens de lessen.

 

  1. Schaarste. We verlangen naar dingen die zeldzaam, onbereikbaar of verboden zijn. Dit doet mensen soms in lange rijen staan! In de klas betekent dit dat je bijvoorbeeld werkvormen of energizers inzet die verrassen. Die moet je niet wekelijks doen, want dan verwachten de kinderen het en is het verrassingseffect er af. Ga bv. af en toe een gek spel buiten spelen met de kinderen. Of rekensommen maken door buiten te voetballen. Zorg dat je veel plezier met ze maakt.

 

  1. Sociale bevestiging. Mensen voelen zich op hun gemak als vele anderen hetzelfde denken of doen. We blijven kuddedieren. Besteed dus veel aandacht aan het positieve gedrag. Steek je energie in gedrag wat je graag wilt zien. Let op waar jij aandacht aan geeft! Alles wat aandacht krijgt groeit. Dit geldt ook voor negatief gedrag. Stel kinderen hebben een toets gemaakt. Geef aandacht aan de kinderen die het goed gedaan hebben. Besteed geen aandacht aan de onvoldoendes. Vraag bijvoorbeeld door hoe kinderen het hebben aangepakt thuis. Hoe ze hebben geleerd etc.

 

  1. Autoriteit. Wees een autoriteit als leerkracht. Laat zien dat je deskundig bent, maar ook eerlijk en rechtvaardig. Laat je kwetsbare kant zien, wees authentiek. Zorg dat je mensenkennis hebt en laat je niet ‘verleiden’ door kinderen die de strijd met je zoeken. Wees een Meester in je Professie.

 

Ok! Aan de slag! Terug naar het gedrag wat jij graag wilt veranderen. Welke principes zijn voor jou op dit moment voor jouw groep waardevol? Geef hieronder je antwoord in het comment veld.

 

Zorg dat je het Verschil maakt!

Als je mijn blog waardeert dan hoor ik dat graag en ik zou het heel fijn vinden als je mij wilt helpen om mijn facebookpagina Groepsvorming meer zichtbaar te maken door een like te geven. Voor al diegenen die dit inmiddels gedaan hebben: heel erg bedankt!

En verder: DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook andere leerkrachten in jouw netwerk kennis kunnen maken met de blogspot van Klasse(n)Kracht!