jij bent zo mooi andersJe bent zo
mooi
anders
dan ik,

natuurlijk
niet meer of
minder
maar

zo mooi
anders,

ik zou je
nooit
anders dan anders willen.

(gedicht van Hans Andreus)

Ik voelde me als kind altijd al ‘Anders’. Ik was 5 of 6 jaar toen ik van Friesland naar Holland verhuisde. Thuis spraken wij Fries; mijn thuistaal, myn memmetaal. Ik begreep niet altijd alle woorden. Zelfs toen ik op de P.A. zat kan ik me nog een les herinneren waarin we galgje deden. Het woord dat geraden moest worden was quillotine. Ik had er nog nooit van gehoord. Dus dat zei ik. Ik geloof dat ik toen als reactie kreeg “ als je niet weet wat dat betekent, moet je je afvragen wat je hier doet..”. Ik voelde me vooral dom.

Kinderen die ‘Anders’ zijn

Kinderen die ‘Anders’ zijn worden vaak gepest, lees ik in het counselling magazine. Ja dat herken ik. Het ‘Anders’ zijn hangt af van wat ‘Normaal’ is in de groep. Dus de ene keer kan het zijn omdat je “slimmer bent dan…” of de andere keer omdat je “dommer bent dan…” of wanneer je “stiller bent dan…” of juist “brutaler bent dan…of viool speelt terwijl de rest voetbalt…” .

Kinderen met een Ontwikkelingsstoornis zijn ook ‘Anders’. Bij ontwikkelingsstoornissen hapert vaak de sociale ontwikkeling. “In welke mate is het belangrijk dat we aandacht besteden aan het ‘Anders’ zijn? vraagt Martine Delfos in ditzelfde artikel”. Deze vraag sluit aan bij mijn vragen. Ik hoor steeds vaker dat kinderen buikpijn hebben omdat ze bang zijn. Uit gesprekken blijkt dan dat dit soms te maken heeft met het ‘Anders’ zijn van andere kinderen. Kinderen die onvoorspelbaar zijn, niet doen wat andere kinderen van hen verwachten. Een verlies-verlies situatie. De ene leerling trekt zich terug omdat hij de onvoorspelbaarheid niet kan hanteren en de andere leerling wordt zo veel mogelijk vermeden, buitengesloten.

Elk kind heeft recht op ongelijkheid, ook binnen de klassensituatie!kinderrechten01_1

We zijn in vele opzichten ‘Anders’. We verschillen van Dynamiek. We hebben verschillende leer en communicatiestijlen. We hebben verschillende kernkwaliteiten en sommige kinderen zijn anders omdat ze een ontwikkelingsstoornis hebben. Klasgenoten die opvallen door ander gedrag roepen vaak irritaties op met als gevolg dat kinderen sociaal buitengesloten worden. Door de klas te informeren en te begeleiden in het feit dat we allemaal anders zijn en dus ook andere dingen nodig hebben helpen we kinderen een stap verder in hun ontwikkeling. Als je begrijpt waarom Maarten altijd mag werken achter de computer en jij niet, waarom Yousef steeds zijn spullen vergeet mee te nemen of Karel altijd geluiden maakt tijdens het stil werken.

Klassengesprek

Ik hoorde een een prachtig verhaal van een leerkracht over een interventie die zij met de groep had gedaan. Zij had het Sociogram afgenomen en de uitslag (met toestemming van de klas) met de hele klas besproken. Er waren een aantal kinderen die de positie Buitengesloten hadden. Zij besprak dit met de kinderen en stelde vragen als “wie zijn de populaire kinderen in deze klas”, “wat maakt iemand populair”, “hoe voelt dat om populair?”, maar ook  komt het dat veel kinderen niet met leerling x willen spelen?” of aan de Buitengesloten leerling vragen “hoe is dat voor jou dat niemand met jou wil samenspelen?”.

Een van de kinderen heeft een stoornis in het Autistisch Spectrum, ik noem haar Lieke. De kinderen geven in dit gesprek aan dat ze tijdens het spelen van trefbal de bal zo lang vast houdt, dat dat hun irriteert. Lieke vertelt dan dat als zij de bal heeft en er 10 kinderen tegelijk naar haar beginnen te schreeuwen: “Hier, hier, hier of Lieke gooi etc” zij in de war raakt van al die opdrachten en niet kan kiezen naar wie ze de boel moet gooien. De juf vraagt haar wat voor haar wel prettig is. “Dat ze niet naar mij roepen, dan kan ik beter kiezen”. Aansluitend geeft de juf ook wat informatie over hoe dat voor Lieke werkt. Kinderen begrijpen nu veel beter wat er gebeurt en willen Lieke hierin graag ondersteunen.

ADHDNog een voorbeeld: Mark heeft ADHD. Hij geeft aan dat hij graag met andere kinderen zou willen spelen tijdens het buitenspelen maar ook na schooltijd. Zijn klasgenoten reageren verbaasd. Ze hebben namelijk de indruk dat Mark helemaal niet van samenspelen houdt. Mark geeft aan dat hij wel van samenspelen houdt, maar dat hij niet van alle spelletjes houdt die zij met elkaar spelen. En dan doet hij liever niet mee. Ook hier praten de kinderen over door en vragen aan Mark wat hij prettig zou vinden. Ze spreken af dat ze wel aan Mark blijven vragen of hij mee wil spelen, maar dat Mark de ruimte heeft om nee te zeggen. Niet omdat hij niet met de kinderen wil spelen, maar omdat hij het spelletje niet leuk vindt.

 

It takes a village to raise a child

 

En een leerkracht die kinderen de gelegenheid geeft om vragen aan elkaar te stellen, naar elkaar te luisteren en behoeftes uit te spreken.

Hoe help jij kinderen omgaan met het ‘Anders’ zijn?

Hoe help jij kinderen elkaar beter te begrijpen?

 

Ik ben benieuwd welk Inzicht dit blog jou oplevert! Laat een reactie achter in het commentaar veld!

Zorg dat je het Verschil maakt!

Als je mijn blog waardeert wil je dit artikel dan delen met jouw netwerk zodat ook collega leerkrachten, intern begeleiders kennis kunnen maken met Klasse(n)Kracht.

En wil je iets terugdoen? Zou je mij dan willen helpen mijn Facebookpagina KlassenKracht meer zichtbaar te maken door een like te geven? Voor al diegenen die dit inmiddels gedaan hebben: heel erg bedankt!

een verschillige groet,

Jelly.

2018-02-10T07:37:12+00:00

8 Comments

  1. Maaike Koolbergen december 2, 2014 at 12:06 - Reply

    Heel herkenbaar. Ik was altijd anders, en ik begreep nooit waarom. Na het overslaan van groep 3 was ik altijd de jongste in de klas, en zeker op een jenaplan school (waar groep 6,7,8 bij elkaar zitten) heeft dat voor veel verwarring gezorgd. Ik heb het anders zijn nooit kunnen omhelzen tot dat ik er achter kwam dat de oorzaak voor een deel haar wortels had in ADD. Na deze ontdekking heb ik mijn anders zijn kunnen omhelzen en kunnen inzien hoe mooi het is om anders te zijn. “Ik zou jou nooit anders dan anders willen” omschrijft perfect hoe ik vandaag de dag in het leven sta. Omhels jouw innerlijke anders! En verspreid deze boodschap naar iedereen die je tegen komt elke dag.

    • Jelly Bijlsma
      Jelly Bijlsma december 3, 2014 at 07:21 - Reply

      Wow Maaike wat verwoord je dit prachtig! Omhels jouw innerlijk Anders! Een prachtige titel voor een blog! Ik zou bijna een oproep doen aan al die mensen die deze weg hebben moeten gaan. En tegelijkertijd denk ik wat is het jammer dat een diagnose je ‘moet’ helpen om je anders zijn te omhelzen. Laat het duidelijk zijn: Ik zou jou nooit anders dan anders willen!

  2. Jolande Ferwerda december 8, 2014 at 18:21 - Reply

    Wat een inspirerende verhalen.
    Laten we hopen dat steeds meer leerkrachten dit zo oppakken als jij in je voorbeeld aangeeft Jelly.
    Dat we de leerlingen leren dat er ruimte mag en moet zijn voor de verschillen.
    Want van de verschillen leren ze.
    En het omgaan met elkaars verschillen en leren zien dat een ander niet dom of raar is.
    Dat helpt al deze kinderen slim, langzaam, diagnose of niet.
    want we hebben elkaar op deze aarde allemaal nodig.
    Graag wil ik mee doen om het verschil te maken.

    Jolande Ferwerda

    • Jelly Bijlsma
      Jelly Bijlsma december 8, 2014 at 21:47 - Reply

      Hoi Jolanda, Dank je wel voor je reactie. Je verwoord mijn droom. Ja dat begint bij ons volwassenen, bij ons als leerkracht, directeur, ouders en dan kunnen wij de kinderen helpen om elkaar te ‘leren’ zien in wie ze zijn. Hoe meer leerkrachten het verschil maken hoe groter de bijdrage aan een betere wereld!

      groet,

      Jelly

  3. Anne Buiskool december 9, 2014 at 08:05 - Reply

    Prachtig Jelly
    Meteen ook komen er films van leraren en klassen omhoog, die vertellen hoe ze het “anders zijn” in de klas voelbaar en bespreekbaar maken. Een film als “Pay it forward” en nog anderen die ik me nu niet meer kan herinneren zouden ook in de klas getoond kunnen worden. Mooie aanleiding om in gesprek te gaan.
    Met deze blog zit jij in ieder geval in mijn systeem en zal ik leraren doorverwijzen naar jou en je mooie werk.
    En ik ga ze vragen om te reageren op je blogs. Want een community van leraren en andere onderwijs mensen kunnen volgens mij een groot verschil maken! Succes met je mooie werk.

    • Jelly Bijlsma
      Jelly Bijlsma december 9, 2014 at 09:04 - Reply

      Hoi Anne!
      Dank je wel voor je mooie reactie en je inspirerende bijdrage! Wat een goed idee! Films verzamelen die ook in de klas getoond kunnen worden! En dank je wel dat je mijn werk wilt verspreiden. Ik ga aan de slag met het opzetten van een community! Fijne dag!

  4. Paula december 29, 2014 at 20:12 - Reply

    Hoi , Ik vind het mooi om de reacties te lezen. Het geeft nog meer inzicht in de gedrevenheid van leerkrachten. De verhalen geven mogelijkheden om verschillen in de klas bespreekbaar te maken. Ook in onze groep maken we dit bespreekbaar. Je ziet hierdoor meer begrip voor elkaar ontstaan. Fijn dat we dat op deze manier al aan onze leerlingen mee kunnen geven.
    Ik ben blij met je blog.
    Groet Paula

    • Jelly Bijlsma
      Jelly Bijlsma december 30, 2014 at 09:44 - Reply

      Hoi Paula, Dank je wel. Ja ik geloof hierin. We hebben verhalen, beelden, informatie nodig om verschillen bespreekbaar te maken. Overigens niet alleen voor onze kinderen maar ook voor ons als volwassenen. Wie ben ik, wat zijn mijn waarden, normen, overtuigingen, ervaringen. wie is de ander en hoe overbruggen we de verschillen, wat hebben we daarvoor nodig in onszelf, en wat hebben we nodig van de ander… Ja. Mooi vak!
      Groet Jelly

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten