goede voornemens3
Aan het eind van het jaar blik ik altijd terug. Zie ook mijn vorige blog. Dat doe ik zakelijk maar ook privé. Kom ik er toch net achter dat ik een hartstikke leuk voornemen gewoon helemaal vergeten ben!?? Herken je dat? Ik wilde namelijk in 2014 naar:

 

Armin van Buuren

In het kader van: doe elk jaar eens iets helemaal anders of nieuws, wilde ik in 2014 naar een Dance feest (ben ik volgens mijn dochters al veel te oud voor). Het liefst naar Armin van Buuren. Waarom? Lijkt me waanzinnig gaaf om mee te maken. Ik hou ontzettend van dansen (maar niet van massa’s), maar ik doe het eigenlijk nooit meer en ik wil aan den lijve ervaren hoe het is om daar te staan en volledig doordrenkt te worden van muziek. Ga ik er dan in op of loop ik gillend naar de uitgang? Maar ja ik was dit doel helemaal vergeten… Niet gedaan.

Heb jij voornemens? Stel jij jezelf doelen? Doe jij daar aan? En als je ze hebt, haal je ze dan? Blik je er dan ook aan het eind van het jaar op terug (of ergens tussendoor?).

Ik las vanmorgen (3 januari 2015) een artikel in de Volkskrant Magazine. Ik kon acuut mijn blog herschrijven. Want wat blijkt? Ongeveer 5 – 30 % van de mensen die goede voornemens (iets meer dan 50% van de Nederlanders) hebben, realiseren dit ook daadwerkelijk.

 

Waarom gaat het mis?

Het blijkt dat als je er van overtuigd bent dat je je doel echt gaat halen, je het niet gaathalen. Huhhh? Ja echt waar. Volgens collega psychologen heeft gedragsintentie nauwelijks invloed op het daadwerkelijk uitvoeren van gedrag. Veel bepalender zijn de alledaagse hindernissen. Het plan om bijvoorbeeld gezond te eten mislukt als je in tijdnood komt te zitten. Dan grijp je toch naar die snelle hap. Of wanneer je besloten hebt geen alcohol te drinken en bij de eerste de beste gelegenheid roept je vriendin: “doe niet zo ongezellig”. Of je besluit te stoppen met roken en voor dat je het weet heb je al een sigaret aangestoken omdat je collega je er eentje aanbiedt.

De afgelopen weken heb ik veel blogs gelezen over doelen stellen, doelen realiseren (eigenlijk zijn dat ook voornemens) en ik heb veel gelezen over: focus op je doel, geloof in jezelf, denk positief. Ben ik blij met de aanvullende informatie. Het stellen van doelen of het hebben van een droom heeft ook keerzijdes:

 

De keerzijdes van voornemens

  • Indulging: je hebt een prachtige droom. In gedachten heb je je droom al helemaal gerealiseerd. In je fantasie is het prachtig. Alles is al in kannen en kruiken. Je staat niet meer open voor informatie wat er fout zou kunnen gaan (hoe heet dat tv programma ook alweer met die mensen die naar het buitenland verkassen om een wrak op te knappen…en wat altijd tegenvalt..)
  • Het tegenovergestelde werkt ook niet: je fantasie is zo geweldig dat je helemaal niet meer in actie komt. Al mijmerend doe je niets om je droom te realiseren. Maar in gedachten ziet het er fantastisch uit!
  • Dwelling: tobben over hoe slecht je situatie is en hoe ver je bent verwijderd van waar je wilt zijn. Eigenlijk zie je alleen maar beren op de weg en je raakt ontmoedigd. Het gaat me toch niet lukken. ‘Als Dweller ben je nog slechter af dan als Indulger’, aldus Volkskrant Magazine, ‘je bereikt niks en je zit ook nog eens te balen van je ellendige werkelijkheid.’

 

De oplossing: Mental Contrasting

Pak het als volgt aan:

  • Wat is de Gewenste Situatie (GS) je doel? Wat wil je graag bereiken? Voor elkaar hebben?
  • Hoe ziet je leven er dan uit? Wat is het meest positieve aan het bereiken van dit doel? Maak in gedachten een foto van die situatie en stel je je er alle details bij voor eventueel met geuren en kleuren.
  • Vervolgens ga je terug naar de realiteit. Wat is de Huidige Situatie (HS) Welke hindernissen kun je tegenkomen die jouw weerhouden om je doel te realiseren? Welke dingen of welke situaties zorgen ervoor dat jij je doel niet gaat halen? Bedenk wat er nodig is om de kloof tussen realiteit en fantasie te overbruggen. Door na te denken over de hindernissen die je tegen kunt komen komt de haalbaarheid van je doel dus eigenlijk dichter bij.
  • Maak een plan. Je gaat nadenken over welke concrete acties je moet ondernemen. Wat ga je doen, wanneer, waar, hoe en met wie. Liggen er hindernissen op de loer? Maak dan een als…dan….plan. Op zo’n moment kun je bijvoorbeeld helemaal vergeten zijn waarom je ook alweer gezond wil eten. Zorg dat je je doel, wens etc op papier hebt staan zodat je het er bij kunt pakken in tijden van nood.

 

Hoe zit dat dan bij mij? Ik zou er bijna nog een categorie aan toe willen voegen. Ik vergeet goede voornemens 2doelen of wensen. Ik laat dus blijkbaar ergens onderweg mijn doelen los. Sommige wensen vind ik eigenlijk ook te veel gedoe…moet ik dan weer dingen voor regelen en uitzoeken…is niet mijn kwaliteit….word ik vaak zeer ongeduldig van….dus stel ik het uit…en denk dan ergens….laat maar voor dit jaar… (dat klinkt als dwelling zonder balen).

Ik kan wel met plezier mijn lijstje van vorig jaar terug lezen en denken “wat een leuke wens had ik eigenlijk bedacht…”. Als ik Mental Contrasting had toegepast dan had ik waarschijnlijk de hindernis van het regelen kunnen opsporen en vervolgens kunnen tackelen. Door iemand te vragen kaartjes voor mij te regelen….had ik de hindernis opgelost… En daarmee realiseer ik me dus ook dat ik naast het stellen van doelen, de tijd moet nemen om serieus na te denken over de hindernissen die ik kan tegenkomen.

Ik geloof in Mental Contrasting. Door mijn wensen/doelen vast te leggen en te vertalen naar een actieplan ben ik echt een stap dichterbij. Ik heb bijvoorbeeld in het domein BV-IK de wens de Dam tot Dam loop te lopen. Daarvoor moet ik een plan maken. Ik zal jullie niet lastig vallen met de hindernissen…maar ik garandeer je..daar heb ik nog een dagtaak aan om die te tackelen….Bedenk ineens iets lumineus…ik kan ook mijn lief vragen of hij voor mij wil lopen…

Op het gebied van werk heb ik me voorgenomen om een aantal thema’s die ik op de werkvloer tegenkom om te zetten in een e-book of e-learning programma. De P in de RESPECT-aanpak staat voor Persoonlijk Meesterschap. Het is de spil waar alles om draait. Jij bent de spil, jij maakt het verschil. Zelfkennis, Zelfsturing, Zelfmanagement, Zelfvertrouwen, allemaal aspecten die voor jou en dus voor de leerlingen het verschil maken.

En…wat zijn jouw voornemens voor 2015? Of anders gezegd? Welke doelen zou jij graag gerealiseerd willen zien in dit jaar? Wat zijn jouw hindernissen? En wat heb je nodig om ze te nemen? En als je merkt dat je zelf de grootste hindernis bent, schroom dan niet en gun jezelf een coach. Iemand die samen met jou kijkt naar wat jij nodig hebt om de volgende stap te maken in jouw persoonlijke ontwikkeling. Leer hoe je jezelf kunt managen zodat je de dingen die je wilt ook voor elkaar gaat krijgen.

Mental Contrasting kun je ook inzetten voor invdividuele leerlingdoelen. Laat kinderen nadenken over de hindernissen. En vooral: wat ga je doen als zich een hindernis voordoet.

En wat dacht je van de klas? (of met je team?). Hoe staat de groep ervoor? Welk cijfer geeft de groep zichzelf? Wat is de wens? Welke hindernissen kunnen ze tegenkomen om hun wens te realiseren? Verdeel de hindernissen in groepen en laat per groep oplossingen bedenken voor de bedachte hindernissen…als dit…dan…..

En tot slot plan de acties. Wanneer gaan we wat doen om ons doel te realiseren!

Veel succes! Ik wens jullie een heerlijk, dynamisch, inspirerend en verschillig 2015! Er zullen de nodige hindernissen voorbij komen. Je weet nu hoe ze te tackelen!

En ik hoor graag jouw ervaringen over mooie voornemens! Schrijf ze hieronder in het commentaar veld.

 

Een verschillige groet,

jelly

p.s. De Kerstactie is nog geldig t/m 10 januari voor meer informatie klik HIER