Misschien heb je behalve de storm buiten deze week in jouw groep ook wat storm gehad. Op zich heel normaal. Kinderen komen terug van vakantie. Sommigen kinderen zijn op vakantie geweest, anderen zijn thuis gebleven. En nu is het weer even kijken hoe de vlag er bij hangt. Zijn er nieuwe verbindingen ontstaan? Wie heeft bij wie gespeeld? En hoor ik er nog bij, word ik nog aardig gevonden, mag ik nog meedoen. Dit zijn de kernvragen die in de onbewuste laag bij kinderen spelen. Als deze vragen allemaal positief beantwoord zijn kan de rust weer terugkeren. Als er veranderingen zijn in je klas, bijvoorbeeld omdat er een leerling verhuisd is dan kan het ook zijn dat er een herschikking plaats vindt van rollen en dat kan betekenen dat het weer even onrustig is.

Hoe help je kinderen hier doorheen? Dat doe je door te benoemen wat je waarneemt en te checken bij de leerlingen of zij dat ook merken. Kijk met ze mee en geef het taal. Stel er vragen over. Wat gebeurt er? Wat verandert er? Wie merkt dat ook? Is dat fijn? Of is dat niet fijn? Stel dat een leerling verhuisd is, van wie was dat de beste vriend/vriendin? Wat betekent dat voor degene die achterblijft? Hoe kunnen we jou helpen? Wat zou je fijn vinden dat wij wel of niet doen?Leg niet te veel je eigen beeld er op. Maar wees vooral nieuwsgierig.

Samen vormen we een web

verbindingen 2Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de werkvorm Spinnenweb uit het gratis e-book 108 werkvormen op blz. 26 (www.klassenkracht.nl). Je hebt een bol wol nodig en je geeft de volgende instructie: Vorm met de kinderen een kring (zo dicht mogelijk tegen elkaar staan). Iemand zegt een naam en gooit de bol wol naar die persoon, maar de eerste persoon blijft een stukje van de wol vasthouden. Nr twee gooit naar nummer drie, zegt de naam van deze leerling, maar houdt ook een stukje wol vast. Zo gaat dit verder totdat iedereen minstens éénmaal de bol wol heeft gekregen. Nu heb je een mooie spinnenweb. Doe nu hetzelfde voor de terugweg: gooi de bol wol terug naar de persoon voor je. Met dit web kun je de verbindingen laten zien. Dat als je aan een draad trekt in het web, het ergens anders een effect geeft. Probeer maar uit. Hiermee kun je het gesprek met kinderen aangaan wat er gebeurt als iemand in de klas zich heel blij voelt, wat doet dat met de andere kinderen in de klas? Of als iemand verdrietig is, wat doet dat met andere kinderen in de klas?

Ga er niet van uit dat veranderingen in een groep zich vanzelf wel oplossen. Natuurlijk lost het zichzelf op. Maar wat ik bedoel te zeggen is grijp dit soort momenten juist aan om met kinderen in gesprek te gaan. Zie het als kans om contact te maken, kans om te verbinden, kans om op een diepere laag contact met elkaar te krijgen. Kans om elkaar beter te leren kennen. Kans om in gesprek te gaan over vriendschap, verlies, verdriet, blijdschap. Maar ook Kans om kinderen bewust te laten worden van dit soort processen. Ze spelen zich af in het onderwaterprogramma. Hoe meer je dit soort dingen bespreekbaar maakt, hoe meer kinderen grip krijgen op de wereld (de groep) om zich heen.

Ik moet denken aan de levenslessen van Meester Kanamori: Als één kind niet gelukkig is, is niemand gelukkig. Als je hem nog niet kent klik dan hier. Laat je raken door de film ‘Childeren full of Life’.

Kanamori begint met zijn Waarom….Waarom gaan wij naar school?…Om gelukkig te zijn…to be Happy! Laat je inspireren door Kanamori. Geniet er van en laat een reactie achter in het commentaarveld hieronder.

Laat me weten wat jou inspireert via het commentaar veld hieronder.

 

Een verschillige groet,

Jelly

 

Fijne week!