ontdek je sterke puntenBij een intake deze week, vroeg ik aan de leerkrachten: “Beschrijf eens wat voor type leerkracht jij bent? Wat zijn jouw sterke punten?” En het viel me op dat dit elke keer een lastige vraag is. Kun jij antwoord geven op deze vraag? Wat kenmerkt jou als leerkracht? Of als directeur? Of als intern begeleider? En wat zijn jouw sterke punten? Wat maakt jou jou?

Vaak kennen we onze talenten niet, gefixeerd als we soms zijn op onze tekortkomingen. Henry Matisse, de beroemde kunstschilder, was tot zijn 20e werkzaam als administratief medewerker op een advocatenkantoor. Hij had tot die tijd nog nooit geschilderd. Toen hij ziek werd en van zijn moeder een verfdoos kreeg veranderde zijn leven radicaal. Fascinerend toch? Je bent ergens bijzonder goed in, je hebt er talent voor, maar je weet het nog niet!

Ik ben een tijdje geleden in aanraking gekomen met het gedachtengoed van Marcus Buckingham en Donald Clifton, Ontdek je sterke punten. Aan meer dan 1,7 miljoen medewerker bij 101 organisaties in 63 landen, stelden zij de vraag of zij elke dag konden doen waarin zij het beste waren. Hoe groot is volgens jou het percentage medewerkers dat het hier volmondig mee eens zijn?

Dit bleek twintig procent te zijn. Ook bleek dat hoe langer een medewerker bij een organisatie werkt en hoe hoger op de carrière ladder, hoe kleiner de kans dat zijn of haar sterke punten benut werden…

Kun jij elke dag doen waarin je het beste bent? Worden jouw sterke kanten benut?

Ik realiseer me dat sinds ik vier jaar geleden mijn eigen bedrijf ben begonnen dat ik volmondig ‘ja’ kan antwoorden op deze vraag. Ik ben iedere dag in de gelegenheid datgene te doen wat ik het liefste doe en waar ik het beste in ben. En dat maakt dat ik me zeer gelukkig voel, een bevoorrecht mens.

Door het boek Ontdek je sterke punten van Buckingham en Clifton en de zesdaagse training die ik volg, realiseer ik me dat dit te maken heeft met dat ik mijn sterke punten dagelijks benut. En ik realiseer me ook dat wanneer ik administratieve werkzaamheden doe, m.n. richting ziektekostenverzekeraars, dat het me heel veel tijd kost, veel frustraties, veel energie, soms zelfs tot tranen aan toe en dat het me een gevoel van onvermogen en onbekwaamheid geeft.

In Ontdek je sterke punten beschrijven Buckingham en Clifton hoe ze vanuit onderzoek naar excellente individuen, vierendertig thema’s op het terrein van menselijk talent onderscheiden. Van deze vierendertig thema’s, blijkt ieder mens vijf voorkeursthema’s te hebben. Deze talenten moet je zien als neurologische snelwegen in ons brein. Het zijn de voorkeurs routes die de electronische impulsen in ons brein nemen, de manier waarop we informatie verwerken en tot actie overgaan. Dit doen we zonder er bij na te denken.

Door je bewust te zijn van deze vijf thema’s, kun je deze tot grondslag van je leven maken. Als je doelbewust werkt aan je sterke punten, kun je hier maximaal rendement uithalen en je zwakke punten omzeilen. Als jij succesvol bent als leerkracht, onderzoek dan eens met welke sterke punten dit te maken heeft.

 Wat is een sterk punt?

Een sterk punt is het vermogen om een zekere activiteit herhaaldelijk en met plezier op succesvolle manier in de praktijk kunt brengen. Een combinatie van talenten, kennis, ervaringen en vaardigheden kan leiden tot een ‘sterk punt’.

  • Welke activiteiten kun jij herhaaldelijk en met veel plezier op een succesvolle manier doen?
  • Hoe ziet jouw leven eruit als het je lukt om je sterke punten tot de grondslag van je leven te maken?

 

Wat zijn jouw sterke punten?
Doe zelfonderzoek:
  • Observeer je spontane, primaire reacties op plotselinge situaties waarmee je wordt geconfronteerd. meervoudige intelligentieWat zie je jezelf doen? Hoe pak je dat aan?
  • Welke activiteiten doe jij het liefst? Sterke verlangens naar een bepaalde activiteit (zeker op jonge leeftijd) kunnen wijzen op een aanwezig talent (Mozart componeerde zijn eerste symfonie op zijn twaalfde).
  • Soms geeft je werk je energie in plaats van dat het je energie kost. Het zijn de momenten dat je volledig op gaat in waar je mee bezig bent. Je verliest elk gevoel voor tijd. Je ben in ‘flow’. Welke momenten zijn dat voor jou?
  • Het vermogen om snel iets te leren is een indicatie voor talent. Wat eigen jij je snel toe?
  • Gevoelens van bevrediging, want je sterkste synaptische verbindingen zijn zo geconfigureerd dat ze prettig voelen bij gebruik. Wanneer voel jij je goed? Voldaan? Competent?

In Ontdek je sterke punten kun je gebruik maken van de ‘strenghtsfinder test’. Door het boek te kopen (15 euro) kun je met de code in het boek de test online maken. Je hebt dan niet een lijstje met sterke punten, maar je krijgt zicht op waar je het meeste potentieel bezit om een sterk punt te ontwikkelen, je aanwezige talenten. De combinatie van je aanwezige talenten, kennis, ervaringen en vaardigheden kunnen leiden tot een sterk punt. Hierover zal ik in een volgend blog verder schrijven.

Waar MensKracht; de kracht van het Samen Anders zijn voor mij gaat over hoe je bij voorkeur informatie verwerft en verwerkt, communiceert en samenwerkt. Is dit een verdieping naar je onderliggende talenten. Mocht je belangstelling hebben voor de pilot eind september. Stuur dan een mail naar jelly.bijlsma@jbct.nl. Er is ruimte voor maximaal 12 personen.

Behalve zelfonderzoek kun je met deze blik naar jouw leerlingen kijken. Wat zie jij jouw leerlingen doen waarin zij het beste zijn? Welke activiteit zie je ze herhaaldelijk met succes en veel plezier doen? Kijk breed! (ook naar de gebieden wat je bijvoorbeeld niet wenselijk vindt, zoek eens naar het onderliggende talent).

Kunnen jouw leerlingen elke dag doen waarin zij het beste zijn?

Worden hun sterke kanten benut? Heb jij zicht op hun sterke kanten?

Laat een reactie achter in het commentaarveld hieronder.

Als je mijn blog waardeert wil je dit artikel dan delen met jouw netwerk zodat ook collega leerkrachten, intern begeleiders, directeuren kennis kunnen maken met Klasse(n)Kracht!

Een verschillige groet,

Jelly.