nepal-sherpaDeze week las ik in het boekje Lastige kinderen? Heb jij even geluk/haast een verhaal met de titel van Gids naar Sherpa. Berthold Gunster vertelt in dat verhaal hoe hij met zijn zoons en zijn vrouw door het bos liep, zijn zoons waren toen 3 en 5 jaar oud, en ontdekte dat hij helemaal niets kon vertellen over bomen. Hij had een romantisch beeld van zichzelf over zijn vaderschap; hij zag zichzelf als gids. Een wijze gids die zijn kinderen op een wijze, verstandige manier zou inwijden in de raadselen van het leven. In zijn fantasie zouden zijn zoons hun voordeel doen met zijn wijze lessen en uitgroeien tot gelukkige en succesvolle volwassen, die op hun beurt hem zouden bedanken voor alle goede raad en waardevolle adviezen.

Na de aanschaf van bomenboekjes (ik vul voor mezelf aan: bloemenboekjes, schelpenboekjes, vlinderboekjes, paddenstoelenboekjes etc…) waarmee je kunt determineren welke boom je op je pad tegen komt, heeft hij (net als ik) de boekjes  in de kast gelegd en daarna nooit meer bekeken.

Ik kijk met een glimlach naar mijn kast….Elke keer als ik ze zie denk ik nog steeds dat ik ze binnenkort ga lezen….Hoeveel van dit soort boeken heb jij in je kast staan?

Gunster vertelt verder dat hij er achter kwam dat zijn beeld van gids niet werkte. Hij was vaak geen gids en als hij de rol van gids wilde spelen dan was het effect averechts. Als hij naar links wilde, gingen zijn zoons per definitie naar rechts.

Van gids naar sherpa

Hij nodigt de lezer uit om dit beeld van ‘gids’ te laten vallen. Om het beeld van gids te vervangen door dat van sherpa. Sherpa’s zijn een bergvolk die de last dragen voor bergbeklimmers. De sherpa is geen gids, hi bepaalt niet de bestemming. De sherpa is een pakezel. Hij weet alles van het landschap, waarschuwt als er gevaar dreigt, en doet dat alles in de wetenschap dat het niet zijn tocht is, maar de tocht van een ander.

In deze metafoor dragen we als ouders bij onze pasgeborenen bijna alle last, in de loop van de tijd kunnen ze meer en meer zelf de last dragen, en dragen we een deel aan ze over. Soms zijn er periodes dat je een deel van last weer even overneemt omdat de last van het leven voor je kind even te zwaar is.

Hotel Mama

Een tijdje geleden kreeg ik van mijn oudste dochter een bordje met de tekst Hotel Mama, always open. Enhotel mama zo is het. Het maakt niet uit op welk tijdstip van de dag of nacht. Als de last te zwaar wordt komt ze thuis, legt ze haar vracht even af, en als ze weer vertrekt is haar rugzak een stuk lichter. En ik herken me in het beeld dat hij schetst dat we soms chauffeur zijn, kok, vermogensbeheerder, huiswerkbegeleider (en soms zelfs huiswerkmaker), wasserij, schoonmaker, secretaresse, hulpverlender, adviseur, verpleger, arts.

Gunster trekt de metafoor van Sherpa door naar het leraarschap. De leerkracht is weliswaar expert, zoals de sherpa ook de expert is, maar de leerling bepaalt uiteindelijk zijn bestemming. Leren is geen kwestie van lineaire overdracht van kennis van de alwetende gids. Leren is een interactief proces tussen het kind en de meesterschap van de leerkracht. Zoals bij een gids zijn alwetendheid centraal staat, zo staat bij een sherpa zijn dienstbaarheid centraal.

Volgend schooljaar

De indelingen van de groepen voor komend schooljaar zijn op de meeste scholen bekend.

  • Welke groep krijg jij volgend schooljaar?
  • Wat is de kwaliteit van de groep die je krijgt?
  • Voor welke kinderen moet je iets speciaals regelen?
  • Is dat een issue waar je rekening mee moet houden bij groepsvorming?
  • Hoe kun jij dienstbaar zijn aan dit proces? Welke ‘vracht’ moet jij tijdelijk op je schouders nemen?

 

Vanaf volgende week een serie blogs hoe je je kunt voorbereiden op het groepsvormingsproces voor na de zomervakantie. En in september komt mijn boek Klasse(n)Kracht, met RESPECt voor de Klas! uit. Hoe spannend is dat!!

Als je mijn blog waardeert wil je dit artikel dan delen via jouw Facebookpagina met jouw netwerk zodat ook collega leerkrachten, intern begeleiders , directeuren kennis kunnen maken met Klasse(n)Kracht!

Fijne week!

Een verschillige groet,

 

Jelly