En… hoe loopt het in de groep? Heb je leuke kennismakingsactiviteiten gedaan? Wat ben je al over jouw leerlingen te weten gekomen? Heb jullie het filmpje van de roltrap bekeken? Of de oefening ‘Op een rij’ gedaan? Welke posities zie je leerlingen innemen in je klas?  Wie wil graag leiding hebben? Wie laat zich ergens neerzetten? Wie stelt zich afhankelijk of onzeker op? Wie wil graag dat alles goed verloopt in de groep en dat het klopt? Heb je binnenkort kennismakingsgesprekken met de ouders? Wat is je dan opgevallen en waar zou je graag vragen over willen stellen? Op mijn website www.klassenkracht.nl kun je bij downloads het omgekeerde oudergesprek vinden. Er staan er twee, eentje uit het Praxis bulletin en eentje uit JSW. Met leuke en concrete vragen voor de ouders.

Mission Statement

Ok we gaan de derde (tweede, eerste) week in! Je hebt samen met je groep een groepsmissie geformuleerd. Ik hoop dat jullie er iets moois van hebben gemaakt en dat hij mooi zichtbaar in de klas hangt. Ik ontvang graag foto’s! Op basis daarvan zijn jullie aan de slag gegaan met regels en afspraken, dit gevisualiseerd en vertaald  naar concreet waarneembaar gedrag.

Als het goed is heb je hard gewerkt aan het neerzetten van jouw waarden en normen door veel aandacht te besteden aan positief, concreet waarneembaar gedrag! Want je weet: alles wat aandacht krijgt groeit!

 

Ben jij een Sjoemelaar?

grenzen.voorpagina.webNu breekt de fase aan dat kinderen hun positie in de groep willen innemen en bevestigen. Een aantal kinderen gaat de grens opzoeken. We hebben nu wel afgesproken wat de regels zijn, maar wat gebeurd er als ik me er niet aan houd? Ga je waarschuwen? Hoe vaak ga je waarschuwen? En dat is een mooie vraag voor deze week! Hoe helder ben jij in het aangeven en het bewaken van de grenzen? Kun je op een vriendelijke maar duidelijke manier leiding geven en de orde bewaren.

Of… ben je een sjoemelaar? Ben je geneigd het door de vingers te zien, het even te negeren….Met welke ‘smoesjes’ stel jij je grenzen uit? Praat hier eens over met je collega’s. Persoonlijk heb ik t.a.v. dit onderwerp boter op mijn hoofd. Ik ben namelijk zelf een kampioen sjoemelaar. Mijn dochters weten dat. Zij weten altijd weer die argumenten te verzinnen dat ik denk ‘tja, als je het zo bekijkt dan ben ik wel erg kinderachtig’. Waarop ik steevast voor Softie wordt uitgemaakt door mijn lief. Consequent zijn, zeker bij de start van het schooljaar is erg belangrijk. Anders heb je het hele jaar gedoe op de grens!

Sjoemelen versus Flexibiliteit

In termen van kernkwaliteiten is sjoemelen een te veel van Flexibiliteit. Flexibel zijn is een prachtige kwaliteit. Persoonlijk ben ik er erg blij mee. Maar…om Flexibiliteit als kwaliteit in balans te houden heb je bijvoorbeeld ordelijkheid, structuur of standvastigheid nodig. In het kader van de stormingsfase kies ik voor standvastigheid. Voor mensen met de kernkwaliteit Flexibiliteit is dit lastig omdat ze vaak ‘allergisch’ zijn voor  het te veel van het goede. Standvastigheid lijkt in hun ogen op Dominantie of starheid. Als je de teruggaat naar de betekenis van Standvastigheid, nl. vasthouden aan je principes (in het kader van groepsvorming vasthouden aan je waarden en normen), snap je onmiddellijk dat dat weinig met starheid of dominantie te maken heeft. Dat wordt het pas als standvastigheid doorschiet naar het te veel van het goede.

Als ik zelf merk dat ik op het punt sta om te gaan sjoemelen, ga ik in gedachten terug naar mijn kernwaarden. Een afspraak afzeggen omdat je moe bent en helemaal nat geregend….nee, want afspraak is afspraak en dat gaan we niet op het laatste momenten afzeggen.  Betrouwbaar zijn betekent dat je je aan je afspraken houdt. Mijn kernwaarden helpen mij om nee te kunnen zeggen, om standvastig te zijn. Hoe is dat voor jou?

Zelfonderzoek

OK tijd voor zelfonderzoek: Hoe duidelijk ben jij in het stellen maar ook in het naleven van de grenzen? Praat er eens over met collega’s. Ga op onderzoek uit. Wat moeten kinderen doen of zeggen waardoor jij iets laat gaan? En wat als alle kinderen dit zouden doen? Wat voor effect heeft dat op de sfeer in de groep? Op de groepsmissie? Train jezelf in het corrigeren bij regelovertredingen.

Maak bijvoorbeeld gebruik van de 3Slag regel:praten

  1. Ik zie/hoor dat je….. (benoem concreet waarneembaar gedrag)
  2. De regel is…..( noem de regel)
  3. Stop ermee en…. (benoem het gewenste gedrag)

 

Of:

  1. Ik wil dat je stopt met/ophoudt met….(benoem concreet waarneembaar gedrag)
  2. De regel/afspraak is dat….
  3. Wat ga je doe om je aan deze afspraak te houden?

 

Als je gedrag ziet waarvan je niet goed wee twat het betekent:

  1. Ik zie/hoor dat je …. (benoem concreet waarneembaar gedrag)
  2. Wat is het probleem?
  3. Je luistert naar wat de leerling zegt en vraagt eventueel door
  4. Welke oplossingen kun je bedenken?

 

Tip: gedragscorrecties werken het beste als je naar de leerling toeloopt en hem daar 1:1 op aanspreekt. Als je een statement wilt maken kun je er voor kiezen om het klassikaal te doen. Het risico is dat iemand zich voor schut gezet voelt of zich ‘gepakt’ voelt door jou. Ik zal niet zeggen dat je dat nooit moet doen. Maar doe het bewust. Soms is dat nodig om groepsdynamisch duidelijk te maken wie de baas is.

Ik wens je een mooie week! En vooral mooie gesprekken met je collega’s over jullie wederzijdse kernkwaliteiten, valkuilen en hoe jij de grenzen, en dus de veiligheid, bewaakt! En mocht je een vraag hebben over dit thema of een mooi voorbeeld laat dit dan achter in het commentaarveld hieronder!

Vind je grenzen stellen lastig? Zou je graag assertiever willen zijn? Zou je dit graag willen leren? Kijk dan eens bij de training de Kracht van grenzen en begrenzen.

Wil je er nog meer over lezen kijk dan eens bij Durf streng te zijn. En heb je een specifieke vraag over dit thema stuur dan een mail naar jelly.bijlsma@jbct.nl.

PS. Als je mijn blog waardeert wil je dit artikel dan delen met jouw netwerk via de Facebook, Twitter en/of LinkedIn knoppen hieronder, zodat ook collega leerkrachten, intern begeleiders, directeuren kennis kunnen maken met Klasse(n)Kracht!

Zorg dat jij het verschil maakt!

Een verschillige groet,