gouden lijstEn? Welke mooie kwaliteiten heb je allemaal verzameld in je klas? Hoe was het voor de kinderen om te doen? Uit de hoek van de Positieve Psychologie wordt gezegd dat het positief benaderen van (een groep), direct een positief effect geeft. Ik ben er van overtuigd! Maar heb jij  dat ook zo ervaren?

Als je verder wilt gaan met de Kwaliteiten kun je bijvoorbeeld het volgende doen:

Laat kinderen een fotolijstje meenemen of ga op een rommelmarkt op zoek naar oude fotolijstjes of schilder een gouden lijst rond een A4 (stevig) papier. Laat leerlingen een foto van zichzelf in het lijstje plakken. Laat ze daaromheen de kwaliteiten plakken of schrijven. Hang ze op in de klas. En oefen je zelf er in om de kwaliteiten van de kinderen in het dagelijkse doen en laten te herkennen en erkennen. Laat kinderen dat ook bij elkaar doen.

Doe het zelf ook regelmatig. Benoem wat je hebt waargenomen bij een leerling. Pak eventueel de kwaliteitenkaartjes erbij en benoem bij welke kwaliteit dit gedrag hoort. Train jezelf hierin zodat dit een automatisme wordt. En zorg dat alle kinderen aan de beurt komen!

ik waardeerWat je vandaag zou kunnen doen is elkaar complimenten geven. Je laat kinderen hun naam schrijven op een papiertje. In de hoge hoed, husselen maar en ieder kind trekt een kaartje met een naam erop. Deze persoon ga je vandaag extra in de gaten houden (je eigen naam ook in de hoed doen). En je gaat op zoek naar voorbeelden van de kwaliteiten van die persoon.

Aan het eind van de ochtend en middag bied je kinderen de gelegenheid om elkaar een compliment te geven. Dan kan klassikaal, dat kan in tweetallen, dat kan mondeling, dat kan schriftelijk, een combinatie van beide.

Laat weten in het commentaarveld hieronder hoe jij en de kinderen het ervaren hebben!

Veel plezier! Morgen een volgende les! En als je leuke ideeën hebt? Laat het me weten!

Een verschillige groet,

Jelly.

PS Wil je meer kennis en inzicht om regie te voeren op groepsvorming?  Klik dan eens op ‘Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de Klas!’ voor het inkijkexemplaar.

PPSS. Deel dit artikel met jouw netwerk via de Facebook, Twitter en/of LinkedIn knoppen hieronder, zodat ook collega leerkrachten, intern begeleiders, directeuren kennis kunnen maken met Klasse(n)Kracht!