Werken met Kernkwaliteiten in de klas is effectief omdat:kwaliteiten

  • Het helpt een positief zelfbeeld te ontwikkelen
  • Het helpt vertrouwen te ontwikkelen in de eigen mogelijkheden
  • Het helpt om meer inzicht te krijgen in zichzelf en in de anderen
  • Het zorgt voor een betere sfeer in de klas
  • Het maakt kinderen zelfbewust

 

Daarom nog een paar werkvormen:

Kernkwaliteiten

Je maakt groepjes van vier kinderen. Je legt de kwaliteiten kaartjes omgekeerd op tafel. Laat één kind een kaartje trekken. Deze leest voor wat er op staat en vertelt aan de andere kinderen in het groepje:

  • wat hij/zij denkt dat de kwaliteit betekent
  • of deze kwaliteit herkenbaar is voor deze leerling
  • in welke situatie hij/zij deze kwaliteit laat zien
  • of er ander kinderen zijn uit het groepje die deze kwaliteit hebben
  • als een leerling zich niet herkent in het kaartje, mag hij een ander kaartje pakken

 

Kwaliteitendobbelsteen

Laat kinderen eerst een dobbelsteen maken. Maak gebruik van stevig papier. Eventueel kun je gebruik maken van http://nl.wikihow.com/Een-papieren-kubus-maken of je klikt op dobbelsteen.

Dit kun je in tweetallen doen, of in groepjes van vier. Laat de kinderen om de beurt dobbelen.

De vragen zijn:

  • Ik vind het heel gewoon om….
  • Anderen zeggen vaak tegen mij dat ik……….ben
  • Ik moedig anderen aan om……..
  • Ik ben ……
  • Ik vind het fijn als anderen……….
  • Ik vind het heel gewoon om……..

 

Kinderkwaliteitenspel

kinderkwaliteitenAls je het kinderkwaliteitenspel hebt van het CPS dan kun je de kwaliteitenkaartjes (zie bijlage 2) indelen in 3 rubrieken: ik ben, ik heb, ik kan.

vb ik ben gelukkig, rustig, creatief, sportief…

ik kan luisteren, ik knuffelen, grenzen stellen, keuzes maken….

ik heb kracht, humor, fantasie….

Je kunt de leerlingen de kaartjes laten leggen in 3 kolommen: Groen (Ik heb), Oranje (Ik ben) en rood (Ik kan)

Op deze wijze zien de leerlingen hoeveel kaartjes ze vaak in de groene zone hebben liggen. Dit geeft al onmiddellijk een goed gevoel bij het kind.

Je kunt samen met het kind al deze vaardigheden bespreken. Bij elke vaardigheid kan het kind dan uitleg geven. Bij de oranje en de rode zone kun je samen kijken op welke wijze deze naar de groene zone gebracht kan worden.

PS wil je werken vanuit kwaliteiten met kinderen en wil je leren kijken vanuit de bril van kwaliteiten? Klik dan  hier!