gedrag in uitvoeringJe bent instructie aan het geven en terwijl je bezig roep Laura iets door de klas, daar reageert Youssef op en daar vindt Laïla wat van, die in haar kielzog gevolgd wordt door Mark en heb je net Laura aangesproken op haar gedrag kun je vervolgens Youssef aanspreken enzovoort. Aan het eind van de dag ben je doodmoe maar je merkt vooral dat je op deze manier niet de leerstof kunt aanbieden die je wilt. Het is een leuke groep maar zóóó impulsief.

Ik kreeg de volgende vraag: “Weet jij oefeningen voor kinderen met impulsief gedrag om hun storende gedrag te beperken? Om ze te helpen meer Focus te ontwikkelen”.

Wat is het probleem bij kinderen bij wie impulsen de baas lijken te zijn? Ze hebben de neiging om te pas en te onpas vragen te stellen: wat is precies de bedoeling van de opdracht? Ze staan steeds op of lopen door de klas terwijl er gewerkt moet worden, ze worden afgeleid door impulsen van binnenuit  of vanuit de  buitenwereld), ze zeggen hardop wat ze denken, delen snel even een duw of een klap uit etc. Kortom: leerlingen die ondersteuning nodig hebben om hun impulsen de baas te worden.

Wat is een impuls?

Een impuls is een innerlijke drang, verlangen, ingeving of plotselinge gedachten.

Controle hebben over je impulsen is een belangrijke vaardigheid voor sociaal en zelfstandig gedrag. Als je in staat bent om impulsen te onderdrukken, lees ik in ‘Gedrag in Uitvoering’, kun je bijvoorbeeld:

  • Op je beurt wachten
  • Onaardige gedachten voor je houdenteigetje2
  • Wachten tot iemand uitgesproken is
  • Blijven zitten als dat nodig is
  • Niet te snel conclusies trekken
  • Je boosheid verbergen
  • Doorgaan met je werk, ook al zijn er leukere dingen te doen.
  • Je inhouden en wachten
  • Je gedrag kunnen stoppen
  • Je niet laten afleiden van waar je mee bezig bent

 

Op groepsniveau

In zijn algemeenheid kun je leren je impulsen de baas te worden met leuke energizers zoals Amerikaans Liften, Commando Pinkelen, Peter zegt…, Hallo daar, Ga staan als je…., Wiggle, Wiggle, Klapspel, Alle vogels vliegen etc. Ik heb een werkboekje gemaakt met energizers. Je kunt ze hier downloaden als je wilt.

 

Op leerlingniveau

Impulsen de baas op leerlingniveau betekent dat je een vaardigheid kiest waar je met een leerling aan wil werken. Alle impulsen in één keer beteugelen is onmogelijk. Kies een vaardigheid die je het kind wil aanleren. Bijvoorbeeld niet te pas en te onpas melden wat je denkt of voelt. De methode Kidds’ Skills is hierbij zeer bruikbaar. Hier een samenvatting van de stappen:

  1. Vertaal het probleem in vaardigheden. Welke vaardigheid moet de leerling hebben om het probleem te overwinnen.

Een aantal leerlingen uiten te pas en te onpas hun gedachten en gevoelens. Dit geeft lesverstoringen en onrust in de groep. Het werk is daardoor vaak niet af en het risico is dat hij steeds verder achterop raakt met de leerstof.

  1. Het probleem met de leerlingen bespreken en het eens worden over de vaardigheid die ze gaat leren.
  2. De leerlingen bewust maken van de voordelen van de vaardigheid voor hemzelf, de ander, en hun omgeving.

Meer tijd overhouden om buiten te spelen en minder thuis gemiste werk afmaken

  1. De vaardigheid een naam geven.

Doorgaan met je werk

  1. Het kind een totemfiguur (een dier, stripfiguur,) laten kiezen die helpt bij het leren van de vaardigheid.

Superdonaldsuperdonald

  1. Laat de leerlingen een paar medeleerlingen vragen om hem erbij te helpen.
  2. Een beloning afspreken wanneer de leerling de vaardigheid beheerst.

Pannenkoeken eten met de klas of thee drinken met taart

  1. Afspreken met de leerlingen hoe ze de vaardigheid gaan oefenen.

Koptelefoon gebruiken om de vaardigheid onder de knie te krijgen (later kunnen ze oefenen zonder)

  1. De leerlingen laten vertellen hoe hij wil dat andere kinderen reageren wanneer ze hun vaardigheid vergeten.

Een gebaar afspreken (niet mogelijk als het een groot gedeelte van de groep is, dan is het beter om bijvoorbeeld een meditatie app te downloaden en de gong in te drukken. Je spreekt af met de kinderen dat zodra ze de gong horen ze zichzelf herinneren aan de vaardigheid (eventueel leg je iets op tafel).

  1. Vieren dat het gelukt is.

Pannenkoeken bakken met de klas of thee drinken met taart

Aan de slag

Een leuk idee (met dank aan Pamela) is het volgende. Kies een leuke poster, kopieer de poster en lamineer beide. Op de kopie teken je de puzzelstukjes en de ander knip je in puzzelstukjes. Kies het moment uit waarop je gaat oefenen. Bijvoorbeeld tijdens de instructie of tijdens het zelfstandig werken. Je bakent dat moment af zodat het een haalbaar doel is. De leerlingen die de vaardigheid gaan oefenen krijgen een tot drie puzzelstukjes (hun naam staat erop). Een leerling die er iets uitflapt is een puzzelstukje kwijt. Aan het eind van de instructie prikken de leerlingen de overgebleven stukjes op de poster. Als ze 90% van het totaal aantal stukjes kunnen ophangen, verdienen ze een duim. De resultaten zet je op een data muur. Zo kunnen kinderen ook volgen hoe de resultaten gaan. Als ze vijf x 90% hebben gehaald is het bingo! Je kunt natuurlijk zelf allerlei variaties bedenken.

donald duck 2

Donald Duckdatamuur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Is dit waardevol voor jou? Laat je reactie achter in het commentaarveld hieronder. Ik hoor graag van je! En heb jij ook een praktische vraag? Ik lees het graag!

Fijne week! Met een verschillige groet,

Jelly

KlassenKracht 3D

 

p.s. Mocht je belangstelling hebben voor mijn boek, klik dan hier