“Ze kletsen echt de hele tijd maar door. Het maakt niet uit wat ik aan het doen ben, ze zijn vooral druk bezig met elkaar. Ik word er echt enorm chagrijnig van” !

Herkenbaar? Op de training Klasse(n)kracht was dit een leervraag die veel herkenning opriep.

 

impusliefAfgelopen week zat ik in een klas met kinderen die zodra ze zelf iets hadden uitgerekend onmiddellijk in overleg gingen met hun oogmaatje of schoudermaatje om te vergelijken. ‘Wat heb jij? Heb jij dat ook? Hoe heb jij dat gedaan?’ Dat klinkt lawaaierig en lastig als je de regie wilt houden, maar ook fantastisch als je kunt zien hoe enthousiast en leergierig deze groep is.

Je zou kunnen zeggen dat je hier te maken hebt met een klas waar veel kinderen in zitten met het emotionele (lees relationele) principe. Contact is belangrijk, denken associatief, zijn vaak enthousiast, denken het liefst hardop etc. Je snapt dat als je er daar 10 van in de klas hebt, dat ze dan redelijk snel de boventoon voeren. In plaats van je er aan te ergeren heb je hier een mooi leerdoel te pakken:

Er is behoefte aan overleg en contact. Daar kun jij als leerkracht regie op voeren door ze veel activerende werkvormen te geven, ze van te voren met elkaar te overleggen. Je komt dan tegemoet aan hun leerbehoefte contact en communicatie, maar jij hebt de regie.

Impulsen de baas?

Bij kinderen bij wie impulsen de baas lijken te zijn is er de neiging om te pas en te onpas vragen te stellen: wat is precies de bedoeling van de opdracht? Ze staan steeds op of lopen door de klas terwijl er gewerkt moet worden, ze worden afgeleid door impulsen van binnenuit of vanuit de buitenwereld), ze zeggen hardop wat ze denken, delen snel even een duw of een klap uit etc. Kortom: leerlingen die ondersteuning nodig hebben om hun impulsen de baas te worden.

Wat is het probleem?

Het is belangrijk dat je eerst helder hebt wat precies het probleem is: wat zie je, wat hoor je?

Controle hebben over je impulsen is een belangrijke vaardigheid voor sociaal en zelfstandig gedrag. Als je in staat bent om impulsen te onderdrukken, kun je bijvoorbeeld:

  • Op je beurt wachtenimpulsiviteit2
  • Onaardige gedachten voor je houden
  • Wachten tot iemand uitgesproken is
  • Blijven zitten als dat nodig is
  • Niet te snel conclusies trekken
  • Je boosheid verbergen
  • Doorgaan met je werk, ook al zijn er leukere dingen te doen.
  • Je inhouden en wachten
  • Je gedrag kunnen stoppen
  • Je niet laten afleiden van waar je mee bezig bent

 

Van welke impuls heb jij last?

Op groepsniveau

In zijn algemeenheid kun je leren je impulsen de baas te worden met leuke energizers zoals Amerikaans Liften, Commando Pinkelen, Peter zegt…, Hallo daar, Ga staan als je…., Wiggle, Wiggle, Klapspel, Alle vogels vliegen etc. Ik heb een werkboekje gemaakt met energizers. Je kunt ze hier downloaden als je wilt.

Wat erg leuk is, is om samen naar het filmpje The Marshmallow Test te gaan kijken. Naar aanleiding daarvan ga je met de klas in gesprek over impulsiviteit. Wat is het? Wie kent dat van zichzelf? Hoe ziet dat er uit? Heb je daar zelf ook last van? etc etc.

Je kunt met de klas eenzelfde soort test doen. Ze krijgen iets lekkers op hun tafel. Als ze het kunnen laten staan tot 12.00 uur krijgen ze er nog eentje bij. Kunnen ze hier van afblijven? Wat doen ze in zichzelf om hier van af te blijven? Veel plezier!

Regie voeren op gewenst gedrag

Als er meer op inzoomen dan zou je het als volgt kunnen aanpakken: Stel je hebt vooral last van ‘onaardige gedachten eruit flappen’. Daar kun je regie op voeren. Bespreek met je klas wat je waarneemt. Natuurlijk niet vanuit ergernis, maar vanuit kracht. Wat is de kracht achter ‘onaardige dingen eruit flappen’? Dat zou bijvoorbeeld ‘spontaniteit’ kunnen zijn. Dit zet je linksboven in een kwadrant. Dan vraag je aan je leerlingen: als je doorschiet in spontaniteit, je zegt alles wat maar in je opkomt…hoe noemen we dat dan? “ja dan zeg je alles wat maar in je op komt…een flapuit”, dat zet je dan rechtsboven. Wat is het positief tegenovergestelde van een ‘flapuit’? “Dat is iemand die eerst nadenkt voor hij wat zegt”…hoe noemen we zo iemand? Daar zou bijvoorbeeld ‘nadenker’ of ‘bedachtzaam’ uit kunnen komen. En als je te bedachtzaam bent, hoe noemen we dat dan? ‘Een twijfelaar….of iemand die heel stil is…’ In dit gesprek kun je ook praten over de gevolgen daarvan voor anderen. Hoe is het voor een ander als je iemand maar alles zegt wat hij of zij denkt? Wie heeft dat wel eens meegemaakt? Wat werd er dan gezegd? Wat was het effect op jou? etc.

Nog een voorbeeld: 

Stel je kiest voor: wachten tot iemand uitgesproken is. Jouw leerlingen zijn enorm enthousiast, ze hebben een creatieve geest, zijn snelle denkers etc. Je vertelt de klas dat je vindt dat de klas heel enthousiast is. Je legt uit wat je ziet, hoort (of nog beter: vraagt het hen).  Je schrijft links boven Enthousiast. En je vraagt aan de klas wat er gebeurt als dit enthousiasme doorschiet. Wat gebeurt er dan? Wat zie ik dan? Wat hoor ik dan? ‘Dan praat iedereen door elkaar heen’ (dat schrijf je rechts van enthousiasme). En hoe is dat voor anderen? En dan kan er een mooi gesprek plaats vinden met de klas over verschillen. Sommige kinderen hebben last van zoveel lawaai en zouden het wel wat stiller willen hebben.

Wat is het positief tegenovergestelde van ‘door elkaar heen praten’? ‘Dat we naar elkaar luisteren of af en toe stil, rustig aan het werk zijn’. Oké. En je schrijft dat rechtsonder. En waar hebben jullie een hekel aan? ‘Als we heel lang stil moeten zijn’. Dat schrijf je linksonder. Je hebt nu een mooi gedragskwadrant.

Dan komt eigenlijk jouw punt: hoe kan ik er nu voor zorgen dat jullie en lekker enthousiast kunnen zijn, maar ook naar elkaar luisteren als dat nodig is en rustig aan het werk kunnen. Maak er een mooi doel van, samen met de leerlingen, maak subdoelen. Oefen het op bepaalde momenten. Reflecteer met de kinderen. Vier elk behaald subdoel en ga door met het volgende. Kortom: voer regie op het gewenste gedrag!

Fijne week!

Jij maakt het Verschil!

Zoek je nog meer inspiratie? Wil je leren spelen met kernkwadranten? Zodat je nog meer regie kunt voeren op gewenst sociaal gedrag? Klik dan op: Hoe hoor ik Erbij

met een verschillige groet,

Jelly

 

 

 

2018-02-10T07:37:04+00:00

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten