De muziek schalt door de woonkamer, ik kan mezelf nauwelijks horen denken. Mijn dochter maakt huiswerk ‘cry baby, cry baby’ zingt ze mee. Ik verdwijn maar snel naar mijn werkkamer zodat ik minimaal mijn eigen gedachten kan horen.

 

Een droom…

kiezelstrand 2Het borrelt in mij. Afgelopen week waren wij als gezin flink in beroering. Onze dochter zit in de 8e klas van het VMBO_T. Zij heeft een droom. Zij wil naar de HAVO, om verschillende redenen. Zij weet al vanaf de 7e klas wat zij moet doen om naar de HAVO door te stromen. Ze is consciëntieus, kan bijzonder goed plannen, doelgericht, heeft altijd haar zaakjes op orde, trouw in het maken van haar huiswerk, is altijd goed voorbereid. Kortom: zij beschikt over die kwaliteiten waarover ik van nature niet beschik. Doorzettingsvermogen deel ik overigens wel met haar. Net als zij, als ik iets wil dan ga ik daar voor de volle 100 of 1000% voor.

 

Wat ze in haar hoofd heeft…

Mijn moeder zei vroeger al ‘wat ze in haar hoofd heeft, heeft ze niet in haar kont’…(een raar spreekwoord eigenlijk…ben benieuwd waar dat vandaan komt). Zo herinner ik me dat ik klaar was met mijn studie Orthopedagogiek en ik wilde graag mijn diagnostiek aantekening halen. Dat kon niet op de UVA, maar wel op de VU in Amsterdam. Ik mijn stoute schoenen aangetrokken, een afspraak met een of andere professor en uitgelegd wat ik graag wilde. Zijn reactie was: ‘je kan niet bij boekje 5 beginnen als je boekje 1 nog niet gelezen hebt’. Dit soort reacties halen bij mij het beste naar boven. In plaats van de aantekening ben ik toen maar de registratie gaan halen waarmee ik kon aantonen dat ik boekje 10 kon lezen zonder 1 t/m 9 gelezen te hebben.

 

Bijzondere talenten

KnopenTerug naar de droom van mijn dochter. Zij heeft ons de afgelopen twee jaar verrast met bijzondere talenten. Ze kan prachtige verhalen schrijven, ze kan hele mooie dingen maken met haar handen, ze geniet van de cognitieve vakken op school maar zeker ook van al die verschillende creatieve vakken. Bij het eerste rapport kregen wij van de mentor te horen ‘Silke zit op koers’. Een prachtig rapport met cijfers zo rond een gemiddelde van 7,5 en hoger. Afgelopen week kreeg zij haar tweede rapport. De gemiddelden waren nog hoger dan het eerste rapport en vol bewondering staarden wij naar een paar tienen. Mijn lief zei nog: als ik vroeger met zo’n rapport was thuisgekomen zouden mijn ouders een groot feest georganiseerd hebben!

 

Verbaasd

Wat zagen wij tot onze grote verbazing onder aan het rapport staan? Advies: VMBO-T. Wij waren verbijsterd. Wat was hier aan de hand. Haar gemiddelden waren hoger dan de vereiste 7.5 en toch stond daar geen HAVO advies. Mijn dochter kon je wegdragen…haar wereld, haar droom stortte in.

Ik bellen met de mentor. Tja… hij leek zich ook niet happy te voelen met deze situatie. Twee docenten hadden niet de indruk dat mijn dochter het niveau van de HAVO aan zou kunnen (voor deze vakken had zij een 8,3 en een 8,0 op het rapport staan). Onnavolgbaar…Ik ben meteen weer die HAVO leerling die is blijven zitten omdat de biologie docent mij geen 6 waard vond (en dus een 5,5 afrondde op een 5). Mijn ouders sprongen niet op de bres. Andere generatie, je gaat niet in tegen het gezag van een docent of directeur. Wij wel. Dit voelt niet oké.

 

Lastige ouders

Je begrijpt de komende tijd zijn wij die ‘lastige ouders’ die ‘verhaal’ komen halen. Hoe trek je een droom om zeep. En ik moet denken aan Isabelle die op het VO congres een prachtige speech houdt. Kippenvel krijg ik er van. Zij nodigt docenten uit om leerlingen te inspireren, het beste van zichzelf te laten zien, ze de kans te bieden om te ontdekken wat hun talenten zijn ipv een kudde trainen voor standaard toetsen om te voldoen aan…ja waaraan eigenlijk. Resultaten domineren scholen, scholen domineren ons…

Stel dat het waar zou zijn, dat de overstap van VMBO-T naar HAVO voor een bepaald vak te groot zou zijn…zou dan niet te vraag moeten zijn…wat zouden wij kunnen doen om er voor te zorgen dat jou droom uitkomt? Hoe kunnen wij jou helpen om te worden wie jij bent of wilt zijn?

klassenkracht4Ik ben natuurlijk een bevoorrecht mens. En met deze vraag ga ik terug naar school. Wat zouden wij kunnen doen om er voor te zorgen dat zij haar droom kan waarmaken. Oftewel hoe kunnen wij haar inspireren om het beste uit zichzelf te halen en haar te ondersteunen in haar droom. Het zal nog wel even borrelen in mij.

 

Hoe inspireer jij de leerlingen in jouw klas om het beste uit zichzelf te halen? Hoe geef jij ze de kans om hun talenten te laten ontdekken?

Laat een reactie achter in het commentaarveld hieronder.

Zorg dat je het verschil maakt!
2018-02-10T07:37:04+00:00

Leave A Comment

Klasse(n)Kracht!®

Sidoniastraat 16 1336ME Almere

Mobile: 06-24190128

Web: Facebook

Meest recente berichten