talentenmuurBouwen aan (Zelf)Vertrouwen doe je door kinderen veel complimenten te geven en regie te voeren opdat kinderen elkaar complimenten geven. Bouwen aan (Zelf)Vertrouwen doe je door de groep in de gelegenheid te brengen elkaar te leren kennen. Complimenten geven is één van de activiteiten die het verschil kunnen maken voor kinderen.

Ben jij iemand die makkelijk een compliment geeft of geef je vaker correcties? Voer jij regie op het geven van complimenten in je klas? Weet jij hoeveel complimenten je geeft en wat voor soort complimenten je geeft?

We gaan de vierde fase van het schooljaar in. De periode tussen voorjaarsvakantie en meivakantie. Het is in deze fase belangrijk om de sfeer positief te houden in de groep. Soms kan er ongemerkt wat negatieve invloeden de klas insluipen. Blijf alert op dit soort ‘snorkelbewegingen’. Het helpt om de nadruk te leggen op de positieve intentie van gedrag. Iedereen heeft behoefte aan erkenning en waardering. Een compliment krijgen, geeft een goed gevoel. De hersenen maken dopamine aan. Als je regelmatig een compliment krijgt, ga je je veiliger voelen bij de ander. Er zijn directe, “wat heb jij een mooie broek aan” en indirecte complimenten, wow wat heb je deze taak snel af, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?. Het voordeel van een indirect compliment is dat het bijdraagt aan een positief zelfbeeld en zelfvertrouwen. Het maakt kinderen bewust wat ze kunnen en hoe ze tot een bepaalde prestatie gekomen zijn.

Onderzoek van Barbara Fredrickson laat zien dat positiviteit een omslagpunt heeft van drie tegen één. Eén compliment geeft korte tijd een positief gevoel. Geef je structureel complimenten dan kan er een omslag plaatsvinden bij jezelf maar ook in je organisatie, dus ook in een klas! De focus op complimenten geven, maakt dat je meer aandacht geeft aan het positieve en dat kan verassende resultaten hebben. Positiviteit doet je beter voelen en het maakt dat je gemakkelijker problemen kunt oplossen.

Vijf Complimenten tips!

Hoe complimenteus ben jij? Registreer eens een week lang hoe vaak je een compliment geeft. Is er onderscheid tussen volwassenen (collega’s) en kinderen?. Stel je zelf voor de komende periode een doel. Hier vijf ideeën. Wil je meer? Vul het contactformulier in en ik stuur het je toe.

  1. Benoem het gewenste gedrag van kinderen. En geeft terug wat het effect voor jou is: ” Ik zie dat jullie al stil zijn en naar mij kleur je krachtkijken. Jullie zitten al klaar voor de les! Fijn! En ik zie dat het groepje van Mark ook al stil is! Geweldig! Fijn dan kunnen we snel starten! Wie van jullie weet……”
  2. Benoem de vaardigheid die een kind laat zien om tot een bepaalde prestatie te komen. “Wat heb je veel verschillende kleuren gebruikt in je tekening. Hoe heb je dat aangepakt?” of “Wat heb je deze som snel uitgerekend, welke strategie heb je daar voor gebruikt?”.
  3. Maak een Complimentenmuur: Hang een groot vel papier in de klas; de complimentenmuur. Hierop mogen de kinderen schrijven wat ze vinden dat iemand goed heeft gedaan. Spreek af dat alle kinderen op de muur komen te staan. Dus als een bepaalde leerling er al opstaat dat je dan op zoek gaat naar een compliment voor een ander kind.
  4. Praat over kwaliteiten en positieve eigenschappen van andere kinderen of volwassenen met je leerlingen. Zo help je dat kinderen het goede gaan zien van anderen.
  5. Vriend van de week: Alle kinderen trekken een kaartje met daarop een naam van een klasgenoot. Zij moeten deze week extra aardig zijn voor deze leerling. Aan het eind van de week moeten de kinderen raden wie volgens hen hun ‘vriend’ van de week was.

Heb je de smaak te pakken en wil je nog meer inspiratie? Ik heb een complimenten ebook met daarin nog meer leuke werkvormen. Die kun je hier downloaden. Veel plezier! En mocht jij leuke ervaringen hebben met bepaalde werkvormen, of het effect gemerkt hebben van een bepaalde werkvorm? Laat dan een reactie achter in het commentaarveld hieronder!

Met een verschillige groet,

Jelly