Deze week maak ik plaats voor een mooie ervaring van Baukje, die samen met een leerkracht en haar groep 4 hebben gewerkt aan Het Talentenproject. Heb jij ook een mooie ervaring met jouw klas die past binnen Klasse(n)Kracht en wil je die graag delen, stuur me je verhaal en ik deel hem graag!

Ik kom de klas in. Er hangt een ‘trieste’ stemming. Ik voel dat ik mijn voorhoofd frons en me afvraag hoe dit kan? Ze hebben toch met z’n allen een prachtige voorstelling gegeven? Ik heb toch net een geweldige voorstelling gezien? Ik heb zo genoten van hoe het klopte, in elkaar zat, hun enthousiasme, hun talenten. Ik hoorde hoe enthousiast de kinderen van groep 1, 2 en 3, hun leerkrachten en de aanwezige ouders, opa’s en oma’s reageerden. En ik heb gezien welke prachtige krachtige talenten de ouders, opa’s en oma’s op hebben opgeschreven op de sterrenposter van klas 4. ‘Hebben ze die misschien nog niet gezien?, vraag ik me af.

We hebben een probleem…

sterrenteam2Opeens dringt het tot me door dat juf Jeanine iets tegen me zegt. ‘……juf Baukje, we hebben een probleem. Toen we terug kwamen in de klas zat er nog één papiertje in de talentenpot. We begrijpen niet hoe dat kan. We willen dit onderzoeken en vinden het belangrijk dat jij daar bij bent.’ ‘Ja maar …..’ probeer ik nog. ‘Nee laten we eerst dit mysterie oplossen. Ik denk dat Lucas dan ook weer opgewekter kan zijn.’ Lucas zit in elkaar gedoken en heel verdrietig op zijn stoel. Hij was de ontdekker. Langzaam komt hij overeind en doet de deksel van de pot … leest, tilt zijn hoofd op en begint te stralen. ‘ Juf Baukje, hij is voor jou!’ De kinderen klappen en roepen: ‘Nu klopt het!’ Op het blaadje staat mijn naam en daaronder is in prachtige letters en kleuren door één van de kinderen een talent geschreven, waarvan ze vinden dat die bij mij past: behulpzaam. Ik voel wat het met me doet, het raakt me, ontroert me, geeft me energie, geeft vleugels en ik voel dat ik straal. Natuurlijk weet ik dit. En het is elke keer weer een feest om te ervaren dat je talent wordt herkent. Ook bij mij!

Een stralende Lucas brengt mij terug op aarde. ‘Goed was ik, he? Je had niet in de gaten dat ik niet echt verdrietig was, toch? Nee, ik had het niet in de gaten. Je hebt heel mooi laten zien hoe verdrietig zijn er uit ziet. Waardoor ik geloofde dat er iets niet goed was. En het maakt mij blij jou weer blij te zien.‘

En toen was het tijd om te vieren. Om te genieten van het succes van de prachtige voorstelling Pinguïns Verborgen Talent. Want ze hadden het geweldig gedaan.

Verborgen talent

Vier weken geleden zijn we gestart met het Talentenproject in groep 4 van juf Jeanine. Het project waar desterrenteam1 kinderen centraal staan om ‘wie ze zijn’.

Aan de hand van het mooie verhaal van Pinguïns Verborgen Talent zijn we onze ontdektocht begonnen. Wie ben ik? Waar zit mijn kracht? Waar word ik blij van? Talent verstopt zich graag onder dat wat je het allerliefste doet (en daar hoef je niet persé de beste in te zijn)

Wat er toen in de klas gebeurde? De klas was niet meer te houden. Ze wilden graag hun eigen talenten noemen en waren trots op welke talenten andere kinderen of ouders bij hun herkenden!

Kinderen gingen nieuwe keuzes maken, niet persé op basis van huidige kennis (vriendschap) binnen de groep. Op basis van talent en benadering door talenten en complimenten. Want daar word je warm van binnen van! Het is mooi om te zien hoe kinderen nieuwe contacten aangaan en elkaar waarderen om waar een ieder zijn of haar kracht ligt.“ (juf Jeanine, De Duif, Heiloo)

Pinguïns Verborgen Talent

Tijdens de prachtige weeksluiting Pinguïns Verborgen Talent kwam alles bij elkaar.

sterrenteam3Het moment waarop ze hun talenten nog meer lieten zien: aan elkaar, aan de kinderen van groep 1, 2 en 3, hun leerkrachten, de aanwezige ouders en opa’s en oma’s. Het moment van volle groei en bloei!

Als je weet waar je blij van wordt en hoe dat komt, kun je dat gebruiken voor de moeilijkere dingen die je tegenkomt. Je bouwt zelfvertrouwen en veerkracht op als je bezig kunt zijn met je talenten.

Wil jij ook meer zicht krijgen op de interesses en talenten van de kinderen in je groep? Ontdekken waar hun kracht zit en hoe je je onderwijs daar het beste bij aan kunt sluiten? Wil je als school een completer beeld krijgen van wat je leerlingen kunnen? Nieuwsgierig naar Baukje? Klik dan hier.

met een verschillige groet,

Baukje en Jelly.