Je doet gewoon niks en je wacht af wat het wordt,

OF

Je gaat er mee aan de slag

Hoe je dat aanpakt? Nou gewoon:

 

Google Groepvorming

binderlayingopen_550x634-kopieEn je krijgt meteen de fasen, definitie, de betekenis, de fasen, spelletjes, activiteiten.

Hartstikke handig.

Lekker praktisch en goed bruikbaar.

Maar is dat genoeg?

 

 Waarom wil je er eigenlijk een groep van maken?

Je wil graag een positieve sfeer in de groep. Dat scheelt een hoop gedoe (en dus werkdruk).Kids running in the field

Je wil dat alle kinderen het gevoel hebben dat ze mogen zijn wie ze zijn en dat ze erbij horen.

En je wil ook dat ze zich maximaal kunnen ontwikkelen en daarvoor is het je veilig voelen toch wel een voorwaarde.

Weet je al wie er bij jou in de groep zitten? Of zeg jij tijdens de overdracht: vertel mij maar niks, want ik wil met een schone lei beginnen? Niet doen. Je staat 10-0 achter. Laat je vertellen wat voor groep het is. Wat wel en niet werkt voor deze groep. Wat deze groep goed kan. Waar het plezier aan beleeft. Hoe de rangorde in de groep is, zodat je daar vanaf dag 1 gebruik van kan maken. En natuurlijk observeer je ook en misschien zie jij wel andere dingen of meer dingen?

 

Hoe wil je dat kinderen met elkaar en met jou omgaan?

RESPECT3Wat vind jij echt belangrijk? Wat zijn jouw kernwaarden? Wat wil je echt niet? Maak een woordveld. Dan weet je waar je regie op kunt gaan voeren. Het zijn je sociale doelen voor dit jaar. Met rekenen weet je ook waar je naar toe werkt. Maar weet je ook waar je qua groepsontwikkeling naar toe wilt? Of qua persoonlijke ontwikkeling?

Nu heb je het WAAROM en het HOE van groepvorming. Rest nu het WAT. Wat kun je allemaal gaan doen om dit te realiseren. Via google kun je veel activiteiten vinden (zie ook: gratis e-book met 108 werkvormen om van een klas een groep te maken).

 

Vijf tips om mee te starten

  • Laat kinderen een moodboard maken vanuit de vraag: Wat voor groep willen jullie met elkaar zijn? Hoe willen jullie met elkaar omgaan? Laat ze het presenteren aan elkaar.

 

  • Formuleer op basis van 1. de Missie van de groep. Dit is wie wij willen zijn met elkaar.

 

  • Als de missie  helder is, bespreek dan met elkaar welke afspraken er gemaakt moeten worden om de missie te realiseren. Met behulp van de placemat werkvorm kun je de afsprafspraken2aken eerst zelf laten bedenken, en daarna als groep samenvoegen. Met behulp van drie stickers per persoon, kun je de leerlingen zelf laten bepalen welke afspraken volgens hun belangrijk zijn om te maken met elkaar.

 

  • Vraag ze wat voor soort leerkracht ze graag zouden willen hebben. Dan kun je ook regelmatig vragen aan welke eigenschappen je wel en en niet voldoet. Je blijft tenslotte mens!

 

  • Voer regie op de gemaakte afspraken door de afspraken eerst concreet te maken. Een voorbeeld: je hebt de regel ‘we doen aardig tegen elkaar’. Dan kun je in het midden van een groot vel ‘Aardig zijn’ schrijven. En daarom heen gedragingen zetten die daar bij horen: ‘complimenten geven’, ‘elkaar helpen’, ‘sorry zeggen als je iets onaardigs doet’, ‘lachen met elkaar’, ‘als iemand vraagt om mee te doen ‘ja’ zeggen’ etc. Zo kun je 5 posters in je klas hangen en deze regels de komende weken vullen.

 

Waarom? Omdat dit kinderen (en jou) helpt te snappen waar de regels over gaan, en het helpt jou om de aandacht deze eerste weken te brengen naar het positief gewenste gedrag. Elke keer wanneer je gedrag ziet dat je wenselijk vindt kun je de desbetreffende leerling een compliment geven en het concreet waarneembare gedrag koppelen aan de groepsmissie of de afgesproken regels. Je zit nog in de kennismakingsfase (forming), kinderen kijken de kat uit de boom, maar je begint vanaf dag 1 met regie voeren op je waarden en normen. Als je  samen met de kinderen de kaders hebt gemaakt, kun je daar ook op een vriendelijke manier op terug komen.

Voor andere ideeën rondom de kennismaking verwijs ik je graag naar mijn gratis te downloaden e-book: Aan de slag met Groepsvorming! 108 werkvormen om van een klas een TOP-groep te maken!

 

Een hele goede start gewenst! En zorg vooral dat jij het verschil maakt!

Een verschillige groet,