“OK ik heb een Missie!

Ik heb afspraken en regels met de kinderen gemaakt, ik heb ze gevisualiseerd en uitgewerkt…maar dan?”

“Hoe dan?”Red exclamation point symbol standing on white jigsaw puzzle

“Hoe dan wat?”

“Regie voeren op gewenst gedrag”

“Dat vind ik echt nog lastig…”

Tja…dat klopt ook dat het lastig is…er is nl geen recept, …ik kan je wat ingrediënten geven…maar welke verhoudingen voor het beste resultaat zorgen…uiteindelijk ben jij de kok…

 

Soms moet je direct zijn…Stop eens met tikken, ik heb er last van, de afspraak is…

Soms indirect…Wacht eens…wat hoor ik? Horen jullie wat ik hoor? Regent het?

Soms negeer je en soms benoem je…Fijn dat jullie alle spullen op de tafel hebben gelegd en klaar zitten voor de instructie

Soms heel zachtjes...loop je even naar iemand toe en fluister je het gewenste gedrag in zijn oor

en soms ook wel hard…Nu is het klaar!

Soms verbaal, maar ook wel vaak non verbaal…loop je naar iemand toe en pak je zachtjes de pen af en legt hem op de tafel terwijl je doorgaat met je instructie.

Gewenst gedrag

Regie voeren op gewenst gedrag kan op heel veel manieren. Een aantal voorbeelden staan genoemd in hoofdstuk 7 van mijn boek. Afgelopen week was ik in Haarlem en een van de dingen waar het team last van had was de rotzooi in de school en de onzorgvuldige manier waarop kinderen met hun eigen spullen of met de spullen van school omgaan.

Kinderen die klassendienst hebben vegen rustig allerlei materiaal (broodtrommel, pennen, potloden) mee richting de prullenbak. Ze rapen de spullen niet op, laat staan dat ze de vraag stellen van wie het is. Als je ze er op aanspreekt krijg je te horen: “dat is niet van mij” of ” ik heb het niet gebruikt”.

Ook lopen kinderen rustig over kleding van andere kinderen als dit op de grond ligt in plaats van even op te rapen en te vragen van wie het is of nog mooier het op de kapstok op te hangen. Onder het mom van “de ouders…en onze verbazing over welke dure schoenen, jassen e.d. in de gevonden voorwerpen belanden, maar blijkbaar nooit gemist worden” besluiten we daar regie op te gaan voeren.

Kernwaarde

De kernwaarde is overduidelijk Verantwoordelijkheid.

Je (nog niet) verantwoordelijk voelen voor het materiaal van jezelf, de school en van anderen.

Welk gedrag willen we zien?

Jassen en tassen aan de kapstok, laatjes netjes opgeruimd en zorg hebben voor de materialen van school, jezelf en leeftijdgenoten. Misschien sluit het aan bij iets wat er in de missie staat, zo niet dan voeg je dit onderdeel er los aan toe.

regie boekenEen van de leerkrachten had een heleboel gedragsverwachtingen gefotografeerd. Dus het gewenste gedrag. Ik denk wel 25. Van een foto van de kapstok met de tassen eronder t/m hoe de materialen in de kasten opgeruimd eruit zien. Door het beeld erbij te hangen kunnen kinderen zien wat er verwacht wordt. Vervolgens kun jij er regie op voeren, dat kan m.b.v het stellen van vragen.

regie jas

Aan het eind van de dag of dagdeel zorg je er voor dat iedereen een klusje heeft te doen. En dat als je klaar bent je iemand gaat helpen die nog niet klaar is. Door dagelijks aandacht te besteden aan netjes alles opruimen, ontwikkel je een gewoonte. En door foto’s op te regie puntenslijpen
hangen of instructie lijstje leer je kinderen structuur aan te brengen in het opruimen. Dat is regie voeren op gewenst gedrag. Maak het een gezamenlijke verantwoordelijkheid door het ook gezamenlijk op te pakken. En misschien weet je wel een leuk bijpassend filmpje, of een mooi verhaal, prentenboek of gedicht?

Reflectie

Ik realiseer me dat mijn kinderen ook niet van die opruimerige types zijn…ik ben ook zo’n ouder die misschien wel niet meer opvoedt…tassen in de gang, jas op de grond, schoenen precies in het looppad…om over hun slaapkamer maar niet te spreken… of is dit van alle tijden?…Ik werd echt opgevoed vroeger, ik weet niet of het effect had want mijn moeder had dezelfde klachten…ik denk dat ik ook maar eens wat foto’s ga maken en ophangen :). Fijne week!

Waar ga jij regie op voeren?

Met een verschillige groet,

Jelly