Als je morgenochtend naar je werk gaat, is het raadzaam goed op te letten. Het kan er op sommige scholen namelijk stormachtig aan toe gaan. KlassenKracht geeft daarom code geel af!

De te verwachten onrust wordt veroorzaakt door kinderen (en leerkrachten) die terug komen van vakantie. Hoe zal het zijn in de klas? Vinden ze mij nog wel aardig? Wie heeft er met wie gespeeld (of een borrel gedronken) toen ik er niet was? Kortom focus op groepsvorming.

De waarschuwing code geel geldt tot eind volgende week. Wanneer je bewust aandacht geeft aan verbinden en begrenzen heb je kans dat de storm vrij snel gaat liggen. Vooral niet beginnen met taal of rekenen, maar wel met contact!

Groepsvorming

Wat dacht je ervan om te starten met een Check In. Deze werkvorm komt uit de wereld van Deep Democracy. Hij gaat als volgt. Je bedenkt twee of drie vragen. Bijvoorbeeld:

  1. Hoe kijk je terug op de kerstvakantie?
  2. Wat was voor jou een bijzonder moment?
  3. En waarom liever nog niet naar school vandaag?

 

Bij een Check in heb je een paar spelregels.

  1. Popcorn Style. Dat betekent dat je de beurt pakt als je voelt dat jij nu graag iets wilt zeggen.
  2. Sharing and Dumping. Dat betekent dat je niet op elkaar reageert. Ook de juf/meester niet.

 

Als iedereen geweest is, vat je hetgeen je gehoord hebt op hoofdpunten samen. Je hoort vaak in de dingen die kinderen zegen polariteiten. Dingen die fijn zijn geweest en niet fijn, waar je blij van werd en niet blij, wel op vakantie en niet op vakantie. Het is een hele mooi manier om het contact en de verbinding weer opnieuw met elkaar te maken. Ook kun je daarna vragen of er nog vragen zijn n.a.v. wat de leerlingen gehoord hebben.

Je begint zelf

Je begint als leerkracht zelf met het beantwoorden van de vragen. Door ze eerlijk te beantwoorden en echt verbinding te maken met je gevoel.

Als ik ze beantwoord dan kan ik je vertellen dat ik een heerlijke kerstvakantie heb gehad. Ik had er een extra weekje aan geplakt waardoor ik een week nog de tijd voor allerhande klusjes en daarna echt even twee weken mijn handen vrij had. Heerlijk. Wat voor mij een bijzonder moment was, was het moment dat mijn moeder een foto zag hangen van mijn vader boven de piano en hierdoor geraakt werd. Het bijzondere van deze foto is dat hij 60 jaar oud is, mijn vader zal er begin twintig zijn geweest,  en van een fotootje van 7 – 7 cm is opgeblazen tot 100 – 100 cm.  Dit is een bijzondere foto waarbij mijn vader buiten in het weiland tussen de andere koeien, een koe aan het melken is en er ondertussen een klein poesje snoept van de melk in de emmer. Het is een jonge versie van mijn vader en het is mijn vader ten voeten uit. Genietend van het buiten leven en weken. Waarom nog niet werken…omdat ik zo enorm kan genieten van zonder wekker en agenda leven.

Daarna laat je de kinderen aan het woord. Neem zoveel tijd als nodig. Je zult merken dat dit een bijzondere manier is van elkaar ontmoeten.

Liever een Bingo?

Daarna zou je een Groeps Bingo Kerst kunnen doen met de groep. Even plezier maken met elkaar, maar ook gericht op ontmoeting. En je kunt hem ook bewaren voor later op de dag.

Reflecteren op je groepsmissie

En ik zou ook samen met de kinderen reflecteren op jullie groepsmissie.

  • Op een lijn van 0 – 10 waar staan we?
  • Wat gaat er allemaal al goed?
  • Wat maakt het fijn in de klas?
  • Laat ze op post-its opschrijven waar ze tevreden over zijn (1 aspect per post-it). Hang de post-its op en cluster ze eventueel.
  • Daarna vraag je waar ze als groep nog in willen groeien. Laat ze die ook opschrijven. Groepeer ook deze aspecten.

 

Wat kan beter?

Kies met elkaar iets uit om verder in te groeien. En werk dit stapsgewijs uit (Plan – Do – Check – Act) .

datumuur3Op de site van klasse-pro.nl  is dit mooi uitgewerkt. Een voorbeeld is dat de leerkracht constateert dat de weektaak steeds niet af is. Dit is het verbeter onderwerp.De vraag die ze stelt is: Wat gaat er goed en wat kan beter? Hoe komt het dat de weektaak niet afkomt? Samen met de kinderen inventariseert ze de oorzaken. Vervolgens gaat ze samen met de leerlingen op zoek naar oplossingen. De kinderen krijgen drie stickers en mogen die plakken bij de oplossing waarvan zij denken dat die het meeste effect gaat hebben. Het doel wordt concreet gemaakt. Ook spreek je af welke tijd er nodig is om dit doel te behalen.

datmuur4De verbeteractie worden uitgevoerd en de behaalde resultaten worden in een grafiek bij gehouden. Als het beoogde doel gehaald is, vier je met elkaar dit moment, je borgt het resultaat en je kunt de cyclus opnieuw starten met een nieuw verbeter onderwerp.

Aan welk doel zou jij graag willen werken met de groep? Veel plezier ermee!

Ik wens jou een heel gelukkig, gezond en Verschillig 2018!

Jelly.