“Sommige kinderen krimpen in elkaar als zij in de buurt komt. Ze is zo bepalend! Echt de queenbee van de klas… Ik krijg mijn vinger er niet achter. Als je nl in de buurt komt is het stil. Mirjam heeft echt last van de vriendschap, het drukt op haar. Ja en Anouk…dat is een pleaser, die doet alles om de sfeer goed te houden. Ik vind het lastig. Ik kan haar nergens op betrappen… Als ze gaan buitenspelen wordt tijdens het lopen naar buiten alles al bepaald: wie met wie speelt en wat er gespeeld wordt. Ik zie haar signalen geven, maar kan er niet veel mee.”

“En hoe wij over haar praten is ook negatief…” Het valt even stil.

(En ik denk …ha…een meid met kwaliteit!)

Intervisie

Ik ben getuige van de start van een intervisie gesprek. Ik geniet stilletjes op de achtergrond. Het feit dat iemand opmerkt: En hoe wij over haar praten is ook negatief. Goud waard. Hoe kijkt Renske naar de wereld om haar heen? En hoe kijken wij naar Renske?

(Vensters op de Wereld. Maaike Koolbergen)

Met een schuine blik op de vensters op de wereld realiseren ze zich dat wij als volwassene geneigd zijn hetzelfde te doen als Renske doet. Ik ben OK en jij bent niet OK. En het is deze bewustwording die de energie anders maakt. Ineens wordt duidelijk dat Renske iets nodig heeft van ons.

Na het probleem onderzocht te hebben start de intervisie met een ronde vragen.

  • Weet R. waar ze staat in de groep?
  • Is er een duidelijke leider in de groep?
  • Hoe zijn de rollen verdeeld in de groep?
  • Zijn de meiden zich bewust van hun kwaliteiten?
  • Wat gebeurt er als R. er niet is?
  • Krijgt R. wel eens tegendruk?
  • Herkennen ouders de rol van R.?
  • Wat is de hulpvraag van R? en van M? en van A?

 

In de ronde van probleemdefinitie hoor ik de leerkracht het volgende zeggen:

Hoe kunnen we R. begeleiden in haar rol als leider? En hoe kunnen we de andere leerlingen ondersteunen bij de balans: is het goed voor mij èn de ander?

 

Een meid met kwaliteit!

Samen

We zijn ongeveer 1,5 jaar geleden met een traject Klasse(n)Kracht! begonnen op deze school. Dit team wil geen kant en klare methode voor sociaal emotionele ontwikkeling. Wel willen ze een kader van waaruit ze met elkaar naar groepsvorming, naar sociale en persoonlijke ontwikkeling kunnen kijken.

Het is mooi om te zien hoe we eerst de basis van Klasse(n)Kracht! hebben neergelegd en dat we nu na ongeveer 1,5 jaar in deze fase de kennis gaan integreren met situaties uit de praktijk. Waar het eerst gaat over het negatieve gedrag van Renske doorzien de leerkrachten het probleem. We hebben hier te maken met een meid met kwaliteit. Dat ze deze kwaliteit nog niet goed kan inzetten, daar heeft ze ons bij nodig.

Ik herken de stappen die we met elkaar gezet hebben. Er worden andere vragen gesteld. Door de kennis van bepaalde modellen kan er ook anders naar casuïstiek gekeken worden. Het gaat hier niet alleen om Renske. Renske is onderdeel van de groep en doordat de kinderen om haar heen haar niet begrenzen schiet ze eigenlijk door in haar kwaliteit. We kunnen onze pijlen op Renske richten, maar daar leert de groep helemaal niks van. Bovendien zijn wij als volwassene onderdeel van het uitsluiten ipv het insluiten.

Overzicht en Inzicht

Aan het eind van de intervisie heeft de leerkracht overzicht en inzicht in haar hulpvraag. Samen word er een plan gemaakt om de meiden te ondersteunen in hun persoonlijke en sociale ontwikkeling. Activiteiten bedacht om dit handen en voeten te geven. Begeleiding op maat voor de hele groep. Regie voeren op gedrag in en met de groep, rekening houdend met zowel de voor- als de achtergrond. Dat is voor mij de essentie van Klasse(n)Kracht!

Ben je nieuwsgierig? Zou je willen proeven van dit gedachtengoed? Klik hier voor de trainingsdata. Wil je liever met je hele team aan de slag? Neem dan contact op via jelly.bijlsma@klassenkracht.nl.

Zorg dat je het verschil maakt!

met een verschillige groet,

Jelly!