Morgen gaan de schooldeuren in zuid weer open. Er ligt weer een brandschoon schooljaar op ons te wachten. Menigeen slaapt slecht vannacht. De redenen zijn divers: voor sommige is het een start op een nieuwe school, anderen schrikken wakker en denken  ‘kan ik het nog wil’, weer anderen ‘lukt het me om er dit jaar weer een fijne groep van te maken’ en er zullen vast nog wel veel meer onrust stokende gedachten zijn. Ik heb elk jaar koudwatervrees. Ik zie er tegen op om te beginnen en ik heb er onwijs veel zin in.

In ieder geval kun je ook dit schooljaar weer elke veertien dagen een blog verwachten. Om te inspireren, om op nieuwe ideeën gebracht te worden of gewoon  om je vraag te kunnen stellen die ik dan beantwoord in een blog. Ook wil ik dit jaar ergens een Webinar organiseren. Lijkt me super gaaf om op de een of andere manier life met jullie verbinding te hebben en jullie vragen te kunnen beantwoorden.

Begin met het eind voor ogen

De komende twee weken staan twee vragen centraal: Hoe werkt het hier? Wat moet ik doen om aardig gevonden te worden, bij de groep te horen. Dat is overigens niet altijd iets waar leerlingen zich bewust van zijn, maar daar gaat het gesnuffel de komende weken wel over. Wat mag hier en wat kan ik maar beter achterwege laten. Door hier bewust regie op te voeren, werk je aan een gezamenlijke sfeer.

Velen van jullie hebben de afgelopen weken het e-book met de 108 werkvormen gedownload. Op Facebook zie ik ook van alles voorbijkomen. Super gaaf. Ik denk dat er bijna geen school meer is die niet start met leuke kennismakingsactiviteiten. Maarrrrr……

“Als je niet weet waar je naar toe gaat, waai je met alle winden mee!”

Alleen maar activiteiten met elkaar doen gaat je behalve gezelligheid niet zo veel opleveren. De activiteiten staan altijd in dienst ergens van. En dat is jouw doel! Wat wil je graag? Wat voor groep wil jij bouwen? En hoe ziet dat er uit? Sta stil bij wat je concreet wil. Hoe ziet het er uit? Wat hoor je leerlingen tegen elkaar en tegen jou zeggen? Dit is jouw raamwerk.

De deuren gaan open

Maandag komen je leerlingen binnen. Sommigen afwachtend, anderen enthousiast. Hoe ga je ze ontvangen? Als je klassenkracht al wat langer kent dat weet je dat Forming en Norming vanaf dag 1 hand in hand gaan. Vanaf het moment van binnenkomen voer jij al regie op hoe jij wilt dat de kinderen met elkaar omgaan.

Ga met kinderen in gesprek over hoe zij het graag zouden willen dit jaar. Maak op basis van wat ze vertellen een groepsmissie! Je kunt dit doen door een moodboard of grote wandposter te maken, waarin leerlingen zichtbaar maken wat voor groep zij willen zijn, hoe zij met elkaar willen omgaan etc.

Je kunt ze ook een verhaal laten schrijven waarin ze terugkijken op dit schooljaar. Ze stellen zich voor wat ze met elkaar hebben meegemaakt, welke fijne dingen ze beleefd hebben met elkaar, maar ook welke nare dingen er gebeurd zijn en hoe ze dat op een goede manier met elkaar hebben opgelost.

Laat kinderen met elkaar een naam bedenken voor hun groep. Als dit is wat we met elkaar willen, wat moeten we dan met elkaar afspreken? Maak bouwstenen die hierbij kunnen helpen. Deze bouwstenen ga je de komende weken eerder uitbouwen.  (zie ook hst 7 boek Klasse(n)Kracht: met RESPECT voor de Klas!).

Gewenst gedrag

De eerste weken ben je hard aan het werk. Je benoemt steeds het gewenste gedrag en geeft je complimenten aan leerlingen die het gewenste gedrag laten zien. Leerlingen die dat niet doen spreek je niet frontaal aan (alles wat aandacht krijgt groeit), maar doe je even onder vier ogen met je ‘spionnenstem’. Vraag aan het eind van de dag naar voorbeelden van gedrag dat past bij de groepsmissie. Wie heeft voorbeelden van behulpzaamheid gezien? Wie heeft voorbeelden van aardig zijn voor elkaar gezien? Kinderen vinden het fijn om gezien te worden. Maak daar vooral positief gebruik van.

6 tips voor de eerste week
  1. Besteed aandacht aan wie jij bent! Stel je zelf voor. Wie bij jij? Waar hou je van? Wat is jouw hobby? Wat is jouw passie? Wat doe je graag? Hoe woon je? Hoe leef je? Kun je daar iets van laten zien?
  2. Laat kinderen een ‘Dit ben ik doos’ maken. Daarin zitten spulletjes die belangrijk voor je zijn maar die ook iets vertellen over wie je bent, wat je graag doet, met wie je samenwoont of wat je favourite sport, boek etc is. Als je 2 – 3 kinderen per dag laat vertellen, heb je in 2 weken alle kinderen gehad. Begin natuurlijk zelf:)
  3. Besteed aandacht aan elkaar, aan kennismaking, aan vakantieverhalen, aan wat kinderen allemaal hebben meegemaakt, gedaan. Hang bijvoorbeeld een landkaart op in de klas, hang er foto’s in waar kinderen geweest zijn en wandel zo de komende dagen eens door de wereld. Hier kun je misschien wel allerlei werkvormen aan verbinden die je kunt linken aan Aardrijkskunde.
  4. Maak op basis van de gewenste situatie afspraken en regels samen met de kinderen en voer er vervolgens regie op! Voorkom dat jouw afspraken behang worden!
  5. Doe veel kennismakingsactiviteiten. Zorg dat kinderen elkaar leren kennen; dus veel rouleren van tweetallen. (zie gratis te downloaden e-book: Aan de slag met Groepsvorming op www.klassenkracht.nl)
  6. Stel je koers bij als je merkt dat je afdrijft. Doe dit samen met elkaar. Alleen al de vraag: ‘Wat gebeurt er… , is dit wat we willen?‘ nodigt uit.

 

Observeer

En tijdens dit alles: Observeer!!!! Kijk tijdens activiteiten hoe kinderen reageren op elkaar. Wie neemt de leiding? Wie stelt zich afwachtend op? Wie laat voor zich bepalen. Stel je oordeel hierover uit. Benoem wat je opvalt, maak leerlingen bewust en laat merken dat je ze ziet. En maak voor jezelf aantekeningen. Leer je leerlingen kennen. Welke kwaliteiten schemeren door. Welke rollen gaan vermoedelijk door wie ingenomen worden. Kortom: Wees in deze periode een OEN: Open, Eerlijk en Nieuwsgierig!

Maak er een mooie start van!

Met een verschillige groet,

Jelly