Hoe je online gedoe voorkomt en met RESPECT het onderlinge contact versterkt

2020-04-05T16:30:38+02:00

Hoe is het met je? Ik hoop dat jij en je familie nog steeds gezond zijn. We gaan alweer de derde week in! Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik merk dat ik deze fase spannend vind. Gaan we het ombuigen? Zal blijken dat de maatregelen die genomen [...]

Hoe je online gedoe voorkomt en met RESPECT het onderlinge contact versterkt2020-04-05T16:30:38+02:00

Hoe één experiment in de klas tot een onvergetelijke ervaring kan leiden.

2020-03-12T17:36:12+02:00

Een tijdje geleden vertelde een leerkracht mij dat ze bij het behandelen van de tweede wereldoorlog het 'blue en brown eyes experiment' liet zien. Ze vertelde me dat een leerling hier heel verontwaardigd over was en ervan overtuigd was dat hij dat nooit zou doen. Hij kon het zich echt [...]

Hoe één experiment in de klas tot een onvergetelijke ervaring kan leiden.2020-03-12T17:36:12+02:00

Ik ben zóóó klaar met dat gedoe elke keer na de pauze!

2020-03-06T15:15:11+02:00

- In 7 stappen van gedoe naar plezier - “Op het plein is er regelmatig veel gedoe. In de pauze gaat het eigenlijk dagelijks mis. De jongens houden erg van voetballen maar het eindigt altijd met ruzie en dan komen ze boos binnen. Ik sta op het punt om het [...]

Ik ben zóóó klaar met dat gedoe elke keer na de pauze!2020-03-06T15:15:11+02:00

Hoe je door alleen maar te benoemen wat er is, een groep verder helpt

2020-03-02T13:20:42+02:00

"Wie van jullie heeft er wel eens een moord gepleegd"? Uhhhh.... Ik heb wel eens een spin vermorzeld...een vlieg doodgeslagen...een muis niet gered uit de bek van mijn kat...een mollenklem geplaatst...Dus in het spectrum van een moord plegen zit ik links van het midden. In mij zit dus ook een moordenaar. [...]

Hoe je door alleen maar te benoemen wat er is, een groep verder helpt2020-03-02T13:20:42+02:00

Verbinding

2020-02-16T17:34:40+02:00

En tijdje geleden startte ik met een traject Klasse(n)Kracht!®. Zoals je weet begint dat altijd  in verbinding met de kinderen. Niet in de groep, nog niet, want het groepsdynamisch proces is meestal negatief verlopen, en dus overheerst een negatieve norm. Elke keer weer is het gaaf om te horen hoe [...]

Verbinding2020-02-16T17:34:40+02:00

How weet je welke dynamiek jouw klas heeft?

2020-02-22T19:36:30+02:00

Met welke kinderen in de klas kun jij lezen en schrijven? Met wie ervaar je een moeiteloze manier van met elkaar omgaan. Wat voor type kind is dat? Is dat de leerling die ’s morgens kletsend de klas binnenkomt en jou alles vertelt over wat ze ziet of hoort. Of [...]

How weet je welke dynamiek jouw klas heeft?2020-02-22T19:36:30+02:00

Mission (im)possible?!

2020-01-05T16:43:29+02:00

Voor wie mij al wat langer volgt, weet dat ik aan het eind van het jaar altijd terugblik. Dat doe ik privé maar inmiddels ook  zakelijk. Wilde ik in 2014 nog naar een dancefeest van Armin van Buuren, wat ik overigens compleet vergeten was, zo wilde ik het afgelopen jaar [...]

Mission (im)possible?!2020-01-05T16:43:29+02:00

Geintje!?

2019-12-15T13:41:30+02:00

Geintje: Een groepje jongens in jouw klas halen dagelijks grapjes uit. Vandaag komen na schooltijd verschillende leerlingen bij jou om te vertellen dat hun fietsbanden zijn leeg gedraaid. Geintje…! Niet voor jou als leerkracht (of wel?). Bovendien is het de zoveelste keer dat deze jongens wat uitvreten en je begint [...]

Geintje!?2019-12-15T13:41:30+02:00